online counter

09 Disember 2011

38 Terima Kasih Kawan

Kawan-kawan membangkitkan semangat aku. Terima kasih.. Aku abadikan di sini motivasi yang membina aku. Aku janji aku akan usahakan. Semua yang lain juga memberi aku semangat walaupun secara tersirat.



11 November 2011

17 Kisah Yam Yang Comel

Pada suatu hari saya berjalan-jalan. Tiba-tiba saya terjumpa dengan seorang lelaki pelik yang bernama William. Setelah berkenalan barulah saya tahu mengapa dia pelik. Dia pelik kerana telah dicampur aduk dengan darah Portugis, benih papa nya.

Saya pun berjalan-jalan lagi bersama Yam. Yam adalah William kerana dia menyuruh saya memanggil dengan nama demikian. Saya pun berasa pelik lagi kerana ia berbunyi seperti haiwan keris di kaki. Tetapi biarlah sebab Aiman pun tak kisah.

William dan kawan-kawan

Pada suatu hari lagi, kami berdua pun berkenalan dengan ramai gadis yang cantik. Kata Yam, dia suka melihat gadis yang bertudung kerana mereka menawan dan membuat dia tertanya-tanya tentang sesuatu di sebalik tudung itu. Saya pun tidak faham tetapi mungkin rambutlah yang dimaksudkannya. Saya pun ada banyak rambut tetapi pendek.

Yam kata dia paling suka gadis yang lemah lembut dan sopan. Gadis yang pendiam juga menawan katanya seperti seorang gadis yang selalu diam itu. Tetapi yang paling saya tidak boleh lupa adalah Yam suka melihat pipi gebu tembam. Kata Yam pipi gebu comel. Saya pun tidak tahu mahu berkata apa lagi, lalu saya pun bersetuju dengan Yam.

Saya pun berasa riang sekali lalu saya pergi bermain layang-layang bersama Yam. Yam pun sangat gembira. Saya berharap dapat mengajar Yam membuat kapal terbang kertas pula di lain hari. Sekian.

10 November 2011

15 Manusia Terbang Ditangkap


Ekceli kawe tok tau nok apdet mendo gapo. Dem! Takdok idea, bolok palo kawe. Nyakyo kan. Tapi ado teme blogger nok kawe aplod gambo. Takdok gambo best pom. Kawe takdok maso. Lo ni ambik ja gambo maso lepak kat pantai Ganu hari tu. Bele-bele ja. Best gak main flying kick ni. pecoh telo gok ni. Sekian

22 Oktober 2011

17 Suatu Fakta Yang Perlu Dijadikan Iktibar


Ada juga pembaca yang tak berpuas hati dengan entri aku sebelum ini. Maaflah, aku tak berniat nak mengusik perasaan korang. Tujuan utama aku hanyalah untuk memberi kesedaran kepada kita semua betapa pentingnya pernilaian secara relevan. Ada jugak yang kata dengan membayar cukai adalah sumbangan kepada negara. Aku bayar cukai jugak der. Adakah itu sumbangan kita? Aku cuba terapkan jiwa patriotik dalam diri dan berharap kita semua sama.  

Negara kita kini boleh dikatakan hampir terbahagi kepada 50/50 kuasa memerintah. Mungkin juga boleh dikatakan dalam keadaan berkonflik secara dingin. Dilihat pada pelbagai perhimpunan dan demo yang riuh kebelakangan ini. Lihat pula kepada negara-negara Arab masa kini. Semua berturut-turut mengalami krisis pemerintahan. Aku tak ingin mengulas lebih banyak. Cuma nak kongsi mengenai sebuah nota yang mungkin boleh menyedarkan kita semua, Rahsia Pergolakan Pemerintahan Negara-negara Islam Arab.

Kita tak mahu menjadi seperti mereka. Telah kucar-kacir dan agaknya bilakah akan pulih semula? Siapa yang layak, siapa yang mampu memulihkan keadaan? Wallahualam

11 Oktober 2011

21 Menilai Secara Relevan


Apa yang tersirat itu Wallahualam. Aku bukan berdebat untuk mana-mana pihak. Cuma kali ini ingin menulis kerana terbaca sesuatu tadi. Ringkas saja, telah banyak sumbangan dan usaha para pemimpin, membela dan memajukan masyarakat, bangsa, agama dan negara. Namun kini masyarakat berpecah-belah dan hanya tahu merungut. Namun lupa bertanya pada diri, apakah sumbangan diri kepada negara. 

Kawan, telah lama kita berbahas mengenai sebutir titik pena di tengah kertas putih itu tanpa mengambil kira betapa luasnya putih kertas berbanding sebutir titik di atasnya. Renungkan.

28 September 2011

30 Perak To Terengganu

Gambar eksyen saja

Sepi sudah blog aku. Aku tengah sibuk memanjang. Sekarang tengah lepak dekat Terengganu. Teman-teman sekeliling aku sah-sahlah semua bunyi berdengung. Keras saja bunyi 'G' tu kan. Tapi walau apa pun, itulah kehebatan Malaysia. Variasi budaya itu menjadi tarikan. Nanti aku nak khatam jugak pelat Ganu ni. Ok seh!!

06 September 2011

26 Faktor Persekitaran

Gambar sekadar eksyen Teacher Nonok
Persekitaran mendidik aku. Membentuk jiwa sekeras batu. Aku tanpa sesiapa, hanya aku Doktor Jiwa.


10 Ogos 2011

51 Puasa Yang Amat Lapar

Sejak dua minggu berpuasa, semakin hari Hamzah berasa agak lemas tubuhnya. Malah sejak kemarin beliau menikmati azab gastrik yang melanda perutnya. 

Lebih memeritkan hati lagi apabila dua orang rakan setugasnya Cik Tom dan Cik Jijah sedang dalam tempoh berdarah. Maka bercuti puasalah jawabnya. 

"Nyum, nyum, nyum!". Bukan bunyian maksiat, namun sekadar bunyi mulut mengunyah makanan yang enak. Cik Tom dengan lahap mengunyah makanan yang dibelinya dari Bun House pada pagi tadi.

"Cis! Musim kelaparan yang mencabar!", Keluh Hamzah. Di hatinya berniat untuk bersahur di siang hari. 

Seperti kebiasaannya, hari-hari bekerja Hamzah yang amat membosankan selalunya akan dihiasi dengan aktiviti mengambar yang sangat mengujakan. 

Cik Kamera memang teman yang setia. Beliau merakamkan setiap detik aksi Cik Tom yang menikmati makanan yang enak pada siang hari itu sehingga menimbulkan rasa lapar pada jiwa Hamzah.

Aksi umum yang seperti mana dilakukan Cik Tom seumpama menjadi iktibar kepada semua beribu pembaca blog. Namun bagi penulis pula, beliau sentiasa bersiap sedia menghadapi serangan daripada Cik Tom yang juga selaku blogger yang akan membaca entri lapar ini.

25 Julai 2011

42 Adik-beradik Fotografer Yang Amat Hebat

Pergerakan di waktu petang yang hening itu sangat tidak menyeronokkan bagi Azhar bersama dua beradik yang lain.

Azhar yang tadinya merancang untuk menggambar gadis bikini di pantai telah ditegah oleh Joyah dan Minah (bukan nama sebenar). Dia agak menyesal mengajak budak berdua bersamanya yang hanya ingin merakamkan gelagat manusia di jalanan.
Sekadar gambar eksyen
Tidak pernah serik, Azhar pernah ditumbuhi ketumbit pada matanya gara-gara aktivitinya menskodeng pasangan kekasih yang berlaku romantik di hujung pantai tahun lepas. Sengaja bersikap nakal bersama rakan-rakan, mereka bersama memasang teropong pada muncung kamera mereka.

Berbeza dengan dua beradik yang lain, Joyah dan Minah memohon teropong panjang hanya khas untuk memerhatikan alam. 

Walhal abang mereka Azhar sudah mula jemu merakamkan alam, menunggu suatu suasana yang unik itu mulai membosankan. Setiap gambar yang diambilnya tampak normal tanpa menghasilkan nada wow padanya, malah pada pemerhati.

"Jom amik gambar pakcik tu". Terdengar Minah kecoh sambil menunjuk lelaki tua yang berkerut dahinya.  Memetik gabus meraih para dermawan.

"Pemerhati dapat merenungkan sesuatu tentang erti hidup". Tambah Joyah dengan nada matang.

Minah hanya tersenyum memandang Azhar dengan sindiran. Puas mereka menyindir Azhar.

Suasana ketika itu tidaklah begitu serius seumpama mendengar ceramah di dewan kuliah. Seperti kebiasaannya, Azhar sempat mencekik tengkuk Minah sebelum mengenakan karate lembut pada bahu Joyah. 

Mereka berjaya merakamkan suatu kisah kehidupan yang agak berbeza berbanding kisah gambar gadis bikini yang ingin dirakamkan Azhar.
****

18 Kisah Yang Amat Bosan

Petang yang sepi bagi Ahmad (bukan nama sebenar) di kala hari Ahad. Setelah bosan menonton, beliau menutup tv sempena kempen jimat elektrik. 

Sambil duduk lepak atas kusyen panjang, tiba-tiba Ahmad teringatkan cik awek yang sejak semalam tidak menjawab sms. Perlahan-lahan henpon yang berada di atas meja dicapai menggunakan ibu jari kaki. Malas gila angkat punggung.

"Dem! Cik Awek dah jemu dengan aku". Ahmad merungut sambil mengandaikan sesuatu. Entah betul entah tidak. Aku sebagai penulis pun tak pasti. Dem.

Tadinya niat nak kol Cik Awek. Namun Ahmad agak keraguan sedikit kerana tak ingin meningkatkan kebosanan Cik Awek terhadapnya.

Ahmad meneruskan aktiviti blogging sempena menghilangkan kesepiannya. Follower dah beribu, ramai gadis pulak tu. Dekat fesbuk geng ramai, tapi asyik gadis saja yang komen wall. Cun gila pun ada. Sungguh pun begitu Ahmad tidak tergugat, hatinya kekal milik Cik Awek.

****
Petang Ahad, Ahmad pergi berdating dengan Encik Kamera yang sentiasa setia menemani. Sekian kisah yang amat bosan.



09 Jun 2011

46 Maaflah, Aku Agak Slow Sekarang

Yang datang komen pun aku tak balas. aku tak ziarah tinjau-tinjau. Ini semua sebab  wilayah brodben limit. Aku kini melepak dalam hutan. Oh, maknanya aku sedang hidup dalam "hutan". Signal jangan cakap. Sangat lembab. Tetapi biarlah aku di sini. Dengan itu aku akan terus berjasa kepada tanah. Cewah, apa kena-mengena. Ceh.

Kepada semua teman-teman blogger yang setelah sekian lama, terima kasih telah bertanya khabar. Maaflah, sepanjang hari ini aku akan bergerak perlahan. Namun aku tak selamanya di sini. Nanti kita akan aktif lagi ok.Teman-teman doakan kejayaan dalam hidupku. Sekian.

31 Mei 2011

56 Projek Wedding 28 dan 29 May

Aku tak sempat maklumkan lebih awal. Majlis pernikahan pun dah selesai dengan jayanya. Malah, sudah tentu aku hanyalah seorang jurufoto di dalam kisah ini. Bersama aku adalah seorang jurufoto yang tak femes seperti aku juga. Ok, jangan marah der. Tiba masanya kita akan femes juga, kalau dah profesional (dalam mimpi).
Ini semua gambar yang aku ambil waktu malam. Semua ada gangguan bayang-bayang.
Dah la color balance masih tak master, kali ini  pula sesuatu yang aku tak puas hati adalah shadow pada subjek yang sangat mengusik jiwa. Nampaknya kali ini kena belajar teknik strobe pula.

Alat dan teknik permainan cahaya yang aku tahu adalah seperti strobe, bounce flash, reflector, spotlight dan yang tercanggih dengan cahaya sekata adalah studio lightning set. Teknik bounce flash pun aku tak lulus lagi, apatah lagi strobe. Ada sesiapa teman-teman yang nak tunjuk ajar?

27 Mei 2011

36 Header Teman Cik Amirah

Header ini direka untuk Cik Wan, teman kepada Amirah. Tempahan lulus, orang kata free money. Guraulah!

Ekceli aku dah mula malas nak buatkan header. Tapi kerana Amirah kekasih gelapku, maka aku buatkan jugak header kawan dia. Cewah, aku tipu bab kekasih gelap tu.
Itu dia blogger The Journey of Life, Cik Wan kita.
Walaupun dah agak malas merekabentuk header, tapi permohonan free design header daripada TOP 10 COMMENTATOR sentiasa terbuka. Umpama janji, aku kena kotakan. Mesej mohon cepat! 

26 Mei 2011

26 Fotografi: Menentukan Color Balance

Color Balance akan menentukan kesamarataan dan ketepatan warna pada gambar. Selain itu, ia mampu merubah iklim pada gambar biasa yang mana akan menjadikannya kelihatan menarik atau pun sebaliknya.
Baiklah, ini kisah sebenar. Adakala aku 'ter'ambil gambar yang kelihatan biasa saja. Oleh itu, aku nak belajar editing gambar. Gambar kiri adalah gambar asal daripada kamera. Subjek pada gambar asal agak kekuningan. Gambar kanan telah diedit untuk menentukan color balance. 

Akhirnya aku memilih gambar asal kerana aku masih tak mahir menetapkan color balance. Hasil tak menarik langsung. Sesiapa boleh tunjuk ajarkan aku atau kongsi pendapat dan cadangan, komen-komen.

17 Mei 2011

24 Sejarah Kejayaan

Ini dua orang sahabat aku. Geng yang bersama mereka itu adalah anak-anak yang mereka didik sejak darjah satu. Sekarang sudah pun mencapai tingkatan satu. Datang ke sini menuntut janji anugerah kejayaan daripada dua geng cikgu.
Seperti kata karyawan Usman Awang, sejarah kejayaan seseorang tokoh itu bermula daripada seorang guru biasa yang mengajarkan tulis-baca.

Kenangkan semula, disebalik kejayaan kita ramai yang berjasa. Maka mereka itu jangan pernah kita lupakan.  Kenang jasa pasti diberkati. Selamat hari guru kepada semua warga pendidik dan semua individu yang pernah mendidik aku.

15 Mei 2011

29 Langkah Memperkemaskan Blog

Aku dapat mesej. Seorang blogger meminta aku untuk menunjukkan cara rekabentuk blog yang cantik. Tak tahu macam mana nak jawab. Mungkin aku patut jawab, buatlah bagi cantik. Blog aku pun tak cantik. 
Ini jerangkap samar
Aku bukan pakar bab ini. Cuma apa yang aku pentingkan adalah kekemasan termasuklah nampak bersih dan teratur. Muka cantik tapi tak kemas, adakah orang nak pandang? Maka perkemaskan dahulu dan seterusnya cantik itu adalah pakej.

Fokus utama blog adalah pada entri, sebaik-baiknya warna latar putih atau seumpamanya dengan font warna gelap. Mata normal membaca tulisan atas kertas putih. Namun sebaliknya seperti photoblog Aku is Aku, warna latar hitam bertujuan mengalihkan pandangan mata ke arah gambar. Dalam istilah fotografi disebut focus point dan POI. Namun warna font yang terlalu kontra akan menyakitkan mata. Elakkan warna font yang terlalu cerah.

Susun atur secara strategik.Widget yang terlalu banyak akan menyebabkan blog kelihatan serabut. Pilihan widget bukan sekadar syok sendiri. Banyak sangat yang perlu diterangkan tentang pilihan widget. Nanti kita akan bincangkan kemudian. Seterusnya, ada baiknya font dalam bentuk yang kemas dan mudah dibaca.

Semoga entri ini dapat membantu. Sekian.

09 Mei 2011

52 Foto Makro Hasil Dari Tukang Skodeng

Aku kongsikan pandangan sudut lensa ku di sini. Cewah, seperti nak buat dokumentari hidupan haiwan pula. Mungkin boleh membuat kajian mengenai proses laki lalat mengorat awek lalat.
Geng lalat buah pun pandai bergurau, berlakon jadi joki kuda agaknya
Aku tahulah apa yang sedang terjadi. Geng lalat  sedang melakukan proses pembiakan di situ. Ok, banyak melalut. 

Cuma ingin kongsikan tentang fotografi makro. Perkara menarik tentangnya adalah jurufoto merakamkan aktiviti hidupan mikro, yang mana tidak mampu dilihat secara jelas dengan pandangan mata normal. Ia dikongsikan dalam bentuk gambar dan dilihat dengan lebih nyata.

07 Mei 2011

42 Aku Adalah Aku, Aku Punya Cara Sendiri

Berhadapan dengan masa hadapan adalah amat membimbangkan. Sejak zaman sekolah, aku suka berteman dengan orang dewasa. Seorang rakan berkata, masa hadapan agak panjang dan ia agak kabur.
Gambar sekadar eksyen.
Aku faham kesulitan yang dihadapinya. Seorang suami yang baru sahaja bergelar bapa berhempas pulas mencari rezeki mencipta kesenangan hidup untuk anak isteri. Sesekali timbul rasa iri hati melihat kejayaan  temannya yang lain. Dia mulai sedih mengenangkan nasib diri. 

Lain orang, lain nasibnya. Kisah begini mempengaruhi perasaan dan pemikiran aku. Namun, syukurlah kesedaran begini membentuk aku hingga ke hari ini. 

Sudah tentu aku juga ingin membina keluarga sendiri namun aku juga belum mencapai kejayaan. Jasa ibu bapa tidak semudahnya dilupa. Mereka wajar didahulukan.

04 Mei 2011

37 Mengintai Ladybird

Beberapa hari ini aku sembunyi daripada blog. Aku  asyik celaru saja hingga menjadi-jadilah hobi mengintai.
Aku skodeng benda ni.
Aku tersenyum melihat gambar-gambar 'Noob' yang aku aplod dulu. Nanti bila aku sudah terer, pasti aku akan ketawa melihat gambar ini pula.
 
Aku nak tunjuk gambar kapel lalat sedang bermanja. Tapi asyik lalat saja, minggu lepas lalat juga. Sudah tentu menyampah nanti.

Baiklah, entri apa entah. Motif nak apdet blog yang telah sepi. Namun tanpa mood. Sekarang aku celaru, asyik celaru. Ini semua kisah tentang perancangan strategi masa depan yang kalut. Sekian.

28 April 2011

21 Penyerapan GSTT Adalah Pemilihan dan Pengambilan Yang Telus

Tumpang gembira dengan rakan-rakan 'guru kontrak'. Akhirnya mereka mendapat khabar yang menyenangkan hati. Baiklah, cuma ingin memberi pandangan. Dewasa ini telah banyak berita yang melibatkan guru seperti kes belasah dan bunuh pelajar, guru merogol, guru mengedar dadah dan guru samseng. 
 Sulitnya pemilihan, ruang temuduga tempat berlakon

Bagi mengelakkan kesilapan pengambilan, GSTT yang akan diserap ke jawatan tetap perlu mendapat kenyataan sokongan daripada ketua pentadbiran sekolah dengan menyatakan prestasi dan karakter sepanjang bertugas dalam tempoh tertentu. Seterusnya yang terpilih wajar diberikan kursus profesional seperti yang sedia maklum.

"Mereka telah dikenali terlebih dahulu sebelum diserap tetap". Almaklum, langkah penyerapan ini adalah lebih telus berbanding pengambilan guru berdasarkan ujian dan temuduga. Amat sukar untuk mengenalpasti seorang manusia jujur atau licik sehingga kita kenali lebih lama. 

Petugas kontrak akan menunjukkan keihlasan semasa bertugas andai kata mereka jujur, manakala yang licik akan menunjukkan ragamnya. Hanya dengan taraf kontrak secara mudah petugas negatif boleh dilucutkan. Berbanding petugas tetap, sudah melakukan kes baru boleh dikenakan tindakan atas sebab 'prosedur'. Entri disingkatkan, orang kata lebih baik mencegah daripada mengubati bukan?

Walaubagaimanapun ini sebagai langkah kedua kerana perlu juga memberi laluan kepada golongan berhak seperti langkah pengambilan yang utama sekarang. Sekian.

27 April 2011

29 Mujur Ada Sahabat

Wallet tercicir, sudah tentu poket kosong sepenuhnya. Cucuk mesin ATM pun tak boleh tanpa kad ajaib. Mujur tangki minyak kereta sentiasa isi penuh. Jadi masih boleh bergerak ke sana ke mari untuk berurusan.
Selamba tapi siapa tahu tahap kejayaan dia. Ada masa aku cerita sebagai teladan. Terima kasih sudi membantu, kawan.
Kamu tahu kad smartshopping? Almaklum wallet tercicir pada hari cuti. Hari ketiga kehilangan baru dapat berhubung dengan pihak bank untuk mansuhkan kad. Aku risau ada orang riang gembira shopping sakan dengan duit aku. Cis! kalau terjadi aku tak halalkan tahu. Pegawai bank pun terer psiko aku, tapi mujur tidak berlaku.

Aku juga bersyukur kerana ada sahabat yang membantu. Aku tahu semua sahabat aku boleh diharapkan. Sekarang ini aku dalam proses membuat kad-kad ATM yang baru. *Mood blogging jauh sekali.

24 April 2011

33 Hari Yang Malang, Jiwaku Kesakitan

Sesekali langit cerah akan mendung. Pasti cerah semula


 Kita merancang, Tuhan yang menentukan. Aku jarang nak cuai tapi semalam wallet dah tercicir. Memanglah dah buruk sejak tahun 2003 lagi. Wang tak kisah berbanding semua kenangan yang ada di dalam tu.


Nampaknya lepas ni kena banyak berurusan lagi. Semua kad chip dan lesen ada dalam tu. 

 Sebab dah celaru, aku dah senaraikan perkara yang perlu dibuat bila wallet hilang (nak sedapkan hati):
1. Buat laporan polis dengan menyediakan salinan mykad dan 2 keping gambar passport.
2. Nyah aktif dan blok semua kad chip yang hilang dan permohonan kad chip baru.
3. Buat Mykad baru dengan bukti laporan kehilangan dan denda sebanyak RM200 ke atas untuk kali kedua.
4. Mengurus lesen memandu dekat JPJ, aku masih tak pasti tentang lesen hilang. Nak setel macam mana?
5. Pasrah saja untuk wang dan item yang jadi kenangan kerana semua tu tak boleh nak dapat semula.
6. Gambar yang ada, berdoalah agar tiada apa perkara tak baik berlaku.

Aku sedih tapi nak buat macam mana. Dah bukan rezeki. Allah sedang menguji aku. Aku percaya ada hikmah disebalik kejadian, mungkin sebelum ini aku terlalu sombong kerana jarang meminta kepadaNya, mungkin juga ujian tahap keimananku kepadaNya. Aku kena Redha.

Semoga rezeki aku dipermudahkan selepas ini. Amin

20 April 2011

49 Dunia Macro Lagi

Aku cuba lagi. Dulu pernah cerita tentang dunia makro sambil merungut. Fotografi Makro memang agak sukar bagi aku. 

Maklum saja peraturannya perlu fokus kepada mata subjek. Sedikit sahaja pergerakan akan menyebabkan terhasilnya output yang out of focus.
Salah satu yang terbaik daripada 5 percubaan yang gagal dan ini cuma hasil output orang baru seperti aku
Fotografer Makro perlu berotot teguh dan ketika dalam bentuk kaku otot perlu dalam keadaan stabil. Namun salah satu cara lain fotografer adalah dengan sokongan tripod atau monopod.

Lebih sulit lagi, apabila subjek liar dan sukar untuk didekati. Kemungkinan subjek pergi sebelum fotografer mengambil gambar. Kempunanlah si fotografer. 

Bukan setakat kempunan, rasa kecewa pun ada. Jangan ketawa, inilah dunia fotografer.

19 April 2011

43 Kadang-kadang Aku Buat Bongok

Memang betul sesekali perangai agak gila sedikit. Tapi sedang aku serius pun orang kata aku buat bongok. Ok la, itu dulu. Sekarang aku dah tua, jadi tak payah buat perangai bongok lagi.
Gambar sekadar eksyen
Ok lah, gurau saja. Dah tua pun mestilah boleh bergurau kan. Kalau tak boleh, hidup aku suram tahu.

Tapi nak cadang sikit, kalau ingin bergurau jangan tiru aksi beruk. Semalam nampak budak lelaki mengorat awek dekat bustop sambil berjuntai hampir menjadi cimpanzi. Tak macho ok dan tersangat bongok. Sekian.

17 April 2011

23 Header Ringkas Afida

Aku terima gambar low pixel dari Afida untuk dibuat header. Gambar kali kedua dan ketiga pun sama jugak  la Afida. Ekceli aku dah ragu sikit nak buat atau tak. Tapi tak sanggup nak hampakan orang kan. Bukan setakat tu, ada beberapa yang lain dah PM aku tengah tunggu. Lambat sikit boleh kan kan.

Transparent header: Hala cursor ke arah header
Cuba perbaiki gambar semampu boleh. Kemudian reka bentuk ringkas sebab tak nak watak utama dalam header tenggelam.

Suka atau tidak, atau dah tak sudi, atau nak perbaiki. Afida sila komen. 

16 April 2011

33 Eleh! Gambar Motion, Bukan Kabur

Sekarang mana ada masa untuk keluar bergambar dan berposing bagai. Semalam aku saja klik-klik kamera  sebab dah lama lepak dalam beg. Takut dijangkiti fungus pula.
Ekceli aku nak photoshoot awek seksi cun melecun. Apa daya, dekat tepi rumah aku cuma  ada bunga dan pokok saja. Mujur ada Misai Kucing yang seksi. 

Gambar kabur kerana menggunakan manual slow shutter. Saja nak hasilkan benda lain daripada yang selalu dipandang. Ok, ekceli sebab tak terer. Sekian.

12 April 2011

39 Sesi Posing dan Aktiviti Conteng Tembok

Jangan tangkap kami. Bukan kami yang conteng! Baiklah, sikit saja takkan tak boleh?
Apahal corak tiang pertama tu mirip background blog aku? Pelik pelik. Encik Ejal pulak posing di situ. Cis! Inteprem betul!
Ekceli ruang ini khas untuk tunjuk terer berkarya. Satu cara untuk mengawal aktiviti vandalisme conteng adalah menempatkan suatu ruang kepada pengkarya grafitti seperti di ruang ini.

Walaupun menanggung kos hasilkan grafitti tapi agak berpuas hati. Buat cantik-cantik kalau tak nanti karya kau kena lapis cat baru pengkarya otai. Hah, challenge tu!! Lapis balik weh! (Kalau yakin terer).

10 April 2011

32 Perlu Kikis Sikap Pemalu

Perasaan malu perlu ada tetapi tidak perlulah seperti siput. Sikap yang terlalu pemalu akan membentuk individu pasif.
Gambar sekadar eksyen malu: Kak Ina konpem la tak tau malu. Gurau saja, Kak Ina jangan marah.
Sukar untuk berjaya jika segalanya malu. Akhirnya tidak mampu berdikari, kurang yakin, rendah diri dan pendiam. 

Cuba kikis sikap pemalu, cabar diri  dan keluar bergaul dengan masyarakat, berkawan dan cipta keserasian dengan persekitaran. Seterusnya haruslah pandai menapis baik dan buruk. Sekian.

08 April 2011

23 Header Amirah's Territorry

Jangan kata aku asyik buatkan header awek saja. Aku terima tempahan ok. Ramai yang jerit dekat mesej fesbuk dan semuanya awek.  Dekat shoutbox pun ada. Tapi aku anggap itu tidak serius sebab dah pesan mesej dekat fesbuk.

Aku tak dapat nak layan semua. Aku bukan bisnesmen, aku layan hobi  sambil bantu saja. Tapi dalam aku korban masa perlulah berbaloi kan. Aku kena agih masa untuk tugas. Harap fahami aku.
Aku setelkan header Amirah sebab tertarik dengan background dia yang berbentuk blok. Mendengarkan muzik indie yang terpasang di blog Amirah memberi tanggapan bahawa aku sejiwa dengan Amirah. Maksud aku dari segi rekabentuk grafik yang akan aku hasilkan.   

Aku tak terima tempahan untuk reka template, tapi aku akan bantu Amirah perkemaskan rekabentuk blog.  Nak rekabentuk yang lagi best boleh berurusan dengan Cik Liz. Sila komen dan harap awak suka. Sekian.

06 April 2011

47 Apakah Street Photography?

Lepak di kawasan umum sambil "curi" gambar orang dengan sesuka hati. Gambar daripada aktiviti inilah yang digelar street photography. Subjek sudah pasti dalam bentuk kandid.
 Street photography juga dianggap sebagai salah satu daripada cabang documentary photography. Perjalanan merakamkan suatu gelagat sosial agak sesuailah disebut 'experience of walk of life'.

Aku suka jadi pemerhati sosial dan kerana itu juga aku lebih cenderung menggemari street photography. Ehem.. Pasangan kapel jangan buat wayang umum. Sila takut ada fotografer skodeng. Teropong dari jauh pun nampak tahu.

04 April 2011

22 Perlukah Sibuk Mengejar Wang?

Sudah tentu semua orang inginkan wang. Begitu juga aku. Aku pernah sakit untuk wang. Aku risau kerana masalah wang. Kurang masa untuk keluarga demi wang. Ringkasnya, aku sibuk mengejar wang. 
Namun, jauh di lubuk hati timbul persoalan mengapa manusia sibuk mengejar wang? Kita tidak boleh hidup tanpa wang? Ya atau tidak, zaman ini kita memang memerlukan wang. Bagaimanapun, banyak kesan positif dan negatif  yang berpunca daripada wang. Maka biarlah memadai.

Aku dah kurang aktif blogging sejak Januari 2011 kerana dulu niat aku dua dalam satu... Keluarlah bergembira. Sekian.

01 April 2011

32 Curi Gambar Awek Brunei dan Bumi Kenyalang

Brader ni dah shoot banyak gambar budak kecik la. Ada yang korang kenal? Aku boleh tolong uploadkan gambar penuh, tanpa crop. Semua aku tak kenal, saja suka hati datang ambik gambar anak orang.

 

Gambar awek kecik saja. Awek remaja ada jugak. Gambar senyum lebar, entah apa hal. Mungkin sebab nampak fotografer hensem kan. Tapi tak boleh la aplod, kesian diorang. 

Aku demam ni. Aku nak rehat. Sekian.

30 Mac 2011

33 Header Blog Biskut Cipmo

Header untuk blog Biskut Cipmo. Aku tak tau blog yang mana sebab dia tak bagitau. Dia tak nak kongsikan link blog. Malu katanya.
border adalah dari template AKU is AKU: halakan mouse pada header.
Aku asyik buat kaler pink. Ekceli diorang yang nak. Dia nak rupa macam header  blog seseorang yang aku pernah buat sebelum ni. Rasanya tak adil macam tu. Aku kena jugak buat kelainan sedikit.

Aku bingung sikit nak susun aturkan benda-benda yang dia sebut seperti laptop, iphone, heels, kereta dan dslr tu. Bila banyak sangat, takut jadi banner iklan jual barang pulak. Nak mengelak benda ni jadik, aku letak wording di setiap benda tu. 

Harap Cik Biskut Cipmo Suka. Sila komen. Sekian.

29 Mac 2011

36 Aku Boleh Berhenti Merokok

Beberapa hari aku pergi, sibuk hingga tidak sempat mengadap ruang ini. Kepergian aku serba sedikit memberi kesedaran tentang erti kehidupan. Baiklah, bercerita mengenai "kesedaran" dan "azam". Aku tidak mahu definasikan secara teliti kerana aku mahu kau renungkan sendiri.
Brunei kata ditegah.
Aku pernah menjadi perokok tegar dan berhenti kerana kesedaran dan azam. Antara lain yang agak membantu di sini. Sekian.

25 Mac 2011

30 Ya Allah, Haruskah Aku Memohon Dipermudahkan Jalan Hidupku?

"Tuhanku, aku tidak layak masuk syurgaMu, namun tak upaya menghadapi api nerakaMu. Terima taubatku dan ampunkan dosa-dosaku, sesungguhNya engkau mengampunkan dosa hambaMu". 

Selalu membaca ini dahulu. Maaf, aku agak emosi di Subuh hari ini. Terus terang, sesekali memikirkan tentang hala tuju hidup aku, membuat aku menangis. Sekian

22 Mac 2011

48 Template Baru AKU is AKU

Blog ini sedang bercelaru kerana baru sahaja bertukar rupa. Terus terang aku tak sampai hati nak ubah sebab dah lama aku mengadap template lama tu. Ekceli nak ubah warna jugak. Warna putih meningkatkan prestasi kelajuan dan umumnya mata manusia sudah biasa membaca teks hitam di atas latar putih. Harap maklum (Hentam ja).

Namun memandangkan banyak entri lama yang aku warnakan teks putih secara manual, automatik blog aku akan jadi blog kosong latar putih + teks putih. Terpaksa kekalkan warna asal.
Gambar Eksyen: Ini template kedua sejak awal tahun 2010 hingga sekarang. Sedih pulak. Aku jenis setia tahu.
Template yang aku dengan perasan merasa ia agak strategik namun celaru sangat. Sekian.

21 Mac 2011

30 Kualiti Kamera Bajet Nikon S3100

Nikon Coolpix S3100 Digital Camera (Purple) (Free Case + 8GB Memory Card)
Harga di Shashinki Shop
Nikon Coolpix S3100, kamera ultra slim yang sangat style dan agak berkualiti. Lebih menarik lagi ia mempunyai efek filter yang agak menarik seperti fisheye lens, miniature, selective color, soft dan cross screen.
credit to Nikon Malaysia Site
Antara fungsi lain yang menarik seperti mode pet portrait dan subject tracking.

Spesifikasi
  • 14 Megapixel
  • Sensor jenis CCD
  • Lens wide-tele, 5x zoom (26-136mm), f/3.2-6.5
  • ISO 80, 100, 200, 400, 1600, 3200
  • Macro close-up 10cm
  • Saiz Imej 4320 x 3240
  • Video HD 1280 x 720
  • Anti Getaran (Electronic VR)
  •  Bateri/220 shot
  • Harga: RM488
    resize photo for sample: credit to nikon
    Indoor
    Outdoor
    Macro close-up


Rujukan harga terkini di Shashinki Malaysia online shop.

19 Mac 2011

32 Isteri Muda Berpelajaran Sangat Pakar Berdebat

Suasana perdebatan sering kedengaran di sini. Ini bukan pertandingan yang dianjurkan. Cuma perdebatan bebas di peringkat rumah tangga. Biasalah isteri punya ijazah. Dinyatakan suami jangan tegur tanpa fakta kukuh jika tidak mahu jatuh terbidas. Akhirnya telinga merah lidah kelu jiwa merana membara.
sekadar gambar eksyen:
Isteri penawar jiwa di rumah. Tanpa itu, tidak hairan kebarangkalian suami buang tabiat di luar.
Jika ingin harmoni, cubalah hormat-menghormati. Isteri menyatakan pendapat itu wajar, tapi bagaimana dengan pertandingan perdebatan ingin menang? Sudah termaktub suami itu sebagai ketua keluarga. Dua ketua persaingan jadinya.

p/s: Bukan kaunselor namun sekadar memberi pendapat dengan jiwa yang cool. Kau yang sedang baca juga punya pendapat tersendiri bukan?

16 Mac 2011

47 Lama Menyepi Akan Dilupakan

Boleh eksyen macam ni?
Dah berapa hari tak update blog. Bila blog selalu senyap populariti akan jatuh, trafik turun menjunam. Adakah aku akan aktif seperti dulu? Dah cukup banyak aku motivasikan diri tapi jawapan masih "entahlah". Kawan-kawan lama dah sepi, aku turut terpengaruh.

Bagaimana pun, aku masih bersemangat untuk update blog ini sebab kamu  dah follow aku. Kamu follow mestilah sebab nak ikuti entri terkini blog aku kan. Sebab itulah aku mesti update dan menulis di sini. Betul tak? 

"Eh tak, ekceli follow nak jadi kawan saja", kata  Pak Abu. 

"Weh mana ada. Aku nak ramaikan follower aku, kau tahu folo molo", kata Timah pula. 

Alahai, entahlah. Inilah perjuangan blogger. Sekian.

12 Mac 2011

52 Kemampuan Membuat Keputusan

"Entah", "mungkin", "kurang pasti", "tidak boleh" adalah suatu perkataan yang disukai ramai. Sama ada untuk menjawab persoalan, tanggungjawab, amanah mahu pun kemampuan diri. Percayalah, jawapan ini tidak menarik untuk didengar.
Pemimpin berkaliber semestinya punya keyakinan menolak perkataan seumpama tersebut. Kebarangkalian hasil hitam atau putih diteliti dan dengan yakin menetapkan keputusan.

Malah harus sedar bahawa membuat keputusan itu perlu melalui beberapa proses untuk peroleh hasil yang teguh.  Cuba bina ketrampilan diri. Bersama kita nyatakan, "ya, aku boleh buat!".

10 Mac 2011

48 Hanya Mampu Tersenyum Mengenang Masalah

Biar jiwa kacau, serabut, namun mampu tersenyum bila direnungkan. Geleng kepala. Ketika ini terkenang segala pahit manis memori sejak kecil. Mengeluh? Inilah kitaran hidup. 
Sekadar gambar eksyen
Hanya mampu terus berjuang dan semoga mencapai kejayaan.

08 Mac 2011

38 My Life Photo Contest 1

Aku telah terpanggil oleh Faien dan Cik Ros untuk sertai contest oleh blogger My Life. Nak join sila rujuk sini.

Ini gambar dan syaratnya perlu ada caption bermula dengan ayat "I hope..."
"I hope everyone will find the straight way. InsyaAllah".

Aku menjemput 3 rakan lain untuk turut serta. Sekian. 

06 Mac 2011

40 Aktiviti Mobile Blog Melalui Smartphone

Aku terima cadangan dari seorang blogger yang meminta untuk sediakan ruang subscribe email dan mendaftar feedburner. Pengguna mobile terima alert daripada emel dan membaca artikel dalam format feedburner yang lebih ringkas. 

Namun untuk memberi ulasan, pembaca masih perlu masuk ke halaman blog yang amat berat bagi  sesetengah pengguna smartphone. Langkah mengatasinya, aku telah menetapkan format blog dalam bentuk mobile web
Antara muka blog AKU is AKU di mobile web

Mudah untuk menetapkan format ini. Caranya, login ke draf.blogger.com. Klik setting>email&mobile. Pada ruang 'show mobile template' tandakan yes kemudian save setting.

Di ruang itu juga ada tetapan untuk membolehkan blogger menulis entri dan posting melalui emel. Itu tetapan untuk blogger tegar ok. Tegar sebab lepak dekat kedai kopi pun sempat nak update blog.

Aku dah letak ruang subscribe di sidebar di atas ruang follower, khas untuk pengguna smartphone. Lepak kedai kopi sambil layan entri AKU is AKU. Sekian.