online counter

26 Mei 2011

26 Fotografi: Menentukan Color Balance

Color Balance akan menentukan kesamarataan dan ketepatan warna pada gambar. Selain itu, ia mampu merubah iklim pada gambar biasa yang mana akan menjadikannya kelihatan menarik atau pun sebaliknya.
Baiklah, ini kisah sebenar. Adakala aku 'ter'ambil gambar yang kelihatan biasa saja. Oleh itu, aku nak belajar editing gambar. Gambar kiri adalah gambar asal daripada kamera. Subjek pada gambar asal agak kekuningan. Gambar kanan telah diedit untuk menentukan color balance. 

Akhirnya aku memilih gambar asal kerana aku masih tak mahir menetapkan color balance. Hasil tak menarik langsung. Sesiapa boleh tunjuk ajarkan aku atau kongsi pendapat dan cadangan, komen-komen.

26 Komen:

Fathiah Farid berkata... [Layan!]

saya lagi suka yg ori tu..xtaula, taste mata masing2 kan..hihi

Hanis Azla berkata... [Layan!]

akak pula suka yg dah diedit tu.. sbb akak suka bila ianya jd terang kot.. nmpk lg puas nak tengok..

Aleeyaah Darn berkata... [Layan!]

yang baru cantik. nmpak menonjol jah kaler kuning itu. ~

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Fathiah Farid
sama la. sebab tu kata aku pilih gambar asal. sbb yg asal tu kelihatan asli dan neutral. gmbr dah edit spt dah berubah iklim kepada suasana sejuk

saYuri berkata... [Layan!]

ak ske tgk yg bru tu sasa...menyerlah cket..hehehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Hanis Azla
betul juga kata akak. warna yg menonjol tu membuat gmbr kelihatan lebih jelas

pWiNceSs LuRvE berkata... [Layan!]

suke tngok yg dh edit 2...
nmpk mnyerlah...
yg ori 2 nmpk agak kusam ckit...
hehe...

yangyuyu berkata... [Layan!]

anda pilih la kaler yg anda suka lebih atau kurang...mengikut citarasa sesedap rasa..no right or wrong:)..cuma white balance yg perlu hati2

fizan wan pani berkata... [Layan!]

nampak mcm yg ori tu lagi lawa. Tp nk edit gambar mcm ni..warna kulit tu yg penting. try godek di 'hue/saturation' dlm photoshop.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Aleeyaah Darn
@saYuri
@pWiNceSs LuRvE
terima kasih beri pandangan. aku perlu pendapat korang :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@yangyuyu
terima kasih sudi berkongsi. betul kata akak, paling mudah bila alert dengan white balance dan cahaya persekitaran. mgkn aku kena praktis lg utk tidak lupa ketika dlm majlis

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@fizan wan pani
menarik jgk. mungkin boleh berguna. kejap nanti nak try hue& saturation pulak. tq :)

Siti Suriani berkata... [Layan!]

siti tak pndai jugk sal nak edit2 colour2 ni.. tapi cam yg ori lagi oke kot..hehe :)

diana berkata... [Layan!]

yang dah diedit tu lagi cantik la asa..
kalau tanya pengantin pompuan tu mesti dia ambik gambar kanan sebab muka dia nampak tak kuning..
heheh

apple+lemon berkata... [Layan!]

gambar pertama perlu di edit warna kontra dulu.. yang hitam di hitamkan dan yang putih diputihkan... kemudian baru edit guna colour balance... kesan akan lebih dramatik... aku pernah try dulu... ikut mata aku macam tu lebih cantik... hehe...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@apple lemon
ada try td. x brapa nak jadi. mungkin lebih menarik bila aku dah mahir godek sesedap mata memandang

skandaLdariLangit berkata... [Layan!]

kalau tanya ska, sasa memang buat kelakar. keh2

beaty berkata... [Layan!]

saya paling lemah kalau color balance ni,,,main hantam ja mabil ni hehehe

cik chinta berkata... [Layan!]

gambar kalo puteh menggembirakan individu yg gelap kot? =D tatau jg psl kaler balance

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@skandaLdariLangit
tidak salah pandangan mata umum kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@beaty
bergantung dgn cahaya masa snap kan. kadang2 sesuai jgk color balance tu tp kadang2 x match terutama di waktu malam atau warna latar sekeliling.

jadi sama2 la kita belajar ni. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@cik chinta
bagi aku kaler balance tu sebab nak dptkan ketepatan warna mengikut warna asal pada subjek yang akan menghasilkan keaslian.

utk touch up bagi licin dan bagi putih tu mgkn pada langkah seterusnya

d_LA berkata... [Layan!]

dla lagila x terer..edit biase je pndai..huhu

Liz berkata... [Layan!]

suka edit guna photoshop jer hehehe...auto balance

zulkarnai is an Army Personel. berkata... [Layan!]

Eh ..aku teruja ngan blog korang ni la..blog ni korang bayar atau percuma...sebb design cntek bangat...

puterablog1malaysia berkata... [Layan!]

warna muka selepas editing agak kemerahan sedikit..bandingkan warna muka dengan warna dada wanita itu...terlalu jauh perbezaan