online counter

24 April 2011

33 Hari Yang Malang, Jiwaku Kesakitan

Sesekali langit cerah akan mendung. Pasti cerah semula


 Kita merancang, Tuhan yang menentukan. Aku jarang nak cuai tapi semalam wallet dah tercicir. Memanglah dah buruk sejak tahun 2003 lagi. Wang tak kisah berbanding semua kenangan yang ada di dalam tu.


Nampaknya lepas ni kena banyak berurusan lagi. Semua kad chip dan lesen ada dalam tu. 

 Sebab dah celaru, aku dah senaraikan perkara yang perlu dibuat bila wallet hilang (nak sedapkan hati):
1. Buat laporan polis dengan menyediakan salinan mykad dan 2 keping gambar passport.
2. Nyah aktif dan blok semua kad chip yang hilang dan permohonan kad chip baru.
3. Buat Mykad baru dengan bukti laporan kehilangan dan denda sebanyak RM200 ke atas untuk kali kedua.
4. Mengurus lesen memandu dekat JPJ, aku masih tak pasti tentang lesen hilang. Nak setel macam mana?
5. Pasrah saja untuk wang dan item yang jadi kenangan kerana semua tu tak boleh nak dapat semula.
6. Gambar yang ada, berdoalah agar tiada apa perkara tak baik berlaku.

Aku sedih tapi nak buat macam mana. Dah bukan rezeki. Allah sedang menguji aku. Aku percaya ada hikmah disebalik kejadian, mungkin sebelum ini aku terlalu sombong kerana jarang meminta kepadaNya, mungkin juga ujian tahap keimananku kepadaNya. Aku kena Redha.

Semoga rezeki aku dipermudahkan selepas ini. Amin

33 Komen:

diana berkata... [Layan!]

la..cemana boleh cicir.
duit ada banyak ke dalam tu??

mai berkata... [Layan!]

aiyooo... dah nasib badan nak wat cam mana,,, semoga orang yang amik dompet tu, tak guna-guna or santau gambar yang ada kat dalam tu. sabar k

Cayril Ikhwan berkata... [Layan!]

bersabar bro..dh takdir jd macam tu...

adysutera berkata... [Layan!]

dugaan.. ALLAH xkn uji hambe nye dengan dugaan yang hambanye xmampu hadapi...(^_^) so0...god job coz dapat hadapi nye dgn tenang...harap bykkan bersabor ye,... (",)

ibuintan berkata... [Layan!]

kes kecuaian ke?

moga insan yg menjumpainya berihsan untuk mengembalikannya semula


sabar dan redha atas kenangan bersama dompet itu, Dia nak beri kenangan baru

Nyssa Nuar berkata... [Layan!]

Hidup ini umpama langit yg tidak selalu cerah... Quote khas buat sasa.. =) Sabar oke.. Dugaan buat sasa.. Ade la tu hikmah nye... Kalo NN nk sedapkan aty.. NN msti kate, "bukan rezeki NN"..=)

adrenalina berkata... [Layan!]

bersabarlah ... semua kejadian ada hikmahnya...

cik chinta berkata... [Layan!]

sasa; sabar ya, banyak doa dan wat solat hajat. tuhan bantu umatnya dalam kesusahan. harap dipermudahkan sme urusan tu nanti ya. amin.

♦♦orked♦♦ berkata... [Layan!]

sabo k abg sarip...

Pijahh' de-Arr berkata... [Layan!]

bukan rezeki..

sabar ye=)

Amirah Adnan berkata... [Layan!]

tuan designer!!

be strong.. be tough..insyaALLAH, positifkan minda nothing bad would be happen!

Nana Liyana berkata... [Layan!]

eeekk ?? kawan nana pon hilang wallet smalam . kene bayar rm100 nk buat ic baru . ish3 .

syafiqakarim berkata... [Layan!]

sabar beb.
benda dah nak jadi.wpun di elak
dan di rancang,pasti terjadi.
hmm.buat lesen baru boleh je.
semua tu bole di ganti,kenangan
je yg di bawa pegi.
tabah.

Faaein Talip Roy berkata... [Layan!]

ujian dari-Nya.. betul.. DIA tak akan membenani hamba-Nya apa yang hamba-Nya tak mampu hadapi.. smoga sgala urusan itu dipermudahkan-Nya.. inshaAllah..

samizul.net berkata... [Layan!]

Astaga! Camna juga boleh tercicir tu.. Kak Shizan pula baru2 ni juga beg tangannya kena pau. Samalah juga buat laporan polis n denda yang kaw2 tu, uhu3..

Apapun, aku sokong kau punya semangat macam yang kau luah tu.. Sabar ya.. v(^^,)

ghost writer berkata... [Layan!]

anggap jer sedekah untuk orang2 yang menemuinya..tak pun berharap agar dompet dan segala isinya dikembalikan.pasal duit tuh,faham2 jer lah..

beaty berkata... [Layan!]

kenapa juga ko tercicir ko punya wallet?

harap2 orang yang jumpa tu kasi balik...kalau duit tuh suda kena kebas sda

beaty berkata... [Layan!]

sasa, saya suda ganti URL

http://www.beatyjohn.com/

adan berkata... [Layan!]

sabar je la bro.. itu semua atas kehendakNYA.. anggap saja ujian ke atas dirimu..

adan berkata... [Layan!]

sabar je la bro.. itu semua atas kehendakNYA.. anggap saja ujian ke atas dirimu..

Hanis Azla berkata... [Layan!]

sabar yer.. akak pun tahun lepas hilang purse juga.. sedih sgt.. bukan tercicir tp kena samun.. untuk buat lesen baru tu kena bawak report polis yang asal dan 2 keping gambar..

EB berkata... [Layan!]

Urus baik² bro..
Dugaan Allah buat hamba²nya..
Setiap kejadian pasti ada hikmahnya..

Fida berkata... [Layan!]

huh??giler ilang sume 2..huhu
emm xpe2...
saba k..bnde da jadi..

Suliza Zamary berkata... [Layan!]

cuai!cuai!
itula org tua2 salu kata rezeki tuh bl2 jek DIA boleh tarik balik..salu kena bsyukur nih..
blaja dr benda yg dah jd, jgn smpai sekali lg hokeh..

Nasz berkata... [Layan!]

Ada lagi yang lebih bagus menanti. (: Mungkin ia hilang dan dicuri secret admirer kamu. :D

chunna berkata... [Layan!]

sedihnya.. sy x pernah lg brpengalaman hilang mcm gtu. so, xtau la mau bantu setel mcm mn. hnya mmpu bersimpati dn berdoa semoga en.sasa diberi kekuatan dn ketbhn menerima ujianNya. Sabarlah. ada rahmat disebalik dugaan=) cheer up ya.

cikmudatoxin berkata... [Layan!]

lepas ni jgn cuai2 lagi :)

za petrelli berkata... [Layan!]

hao lio.. sabar erk

yangyuyu berkata... [Layan!]

mak aih banyak nye denda hilang ic...dah le hilang wallet kena byr lagi..huhu tak patut...

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

byakkan bersabar..dlm proses menguruskan kehilangan tu, pasti ada sesuatu yg baru utk dipelajari dan diambil ikitbar. senyum selalu :)

Yua berkata... [Layan!]

ujian dari Nya.. sabar... stp ksabaran itu ad kmanisan ..

Faaein Talip Roy berkata... [Layan!]

dah settle ke semuanya? andai ada yang jujur pasti dia bawak ke balai polis.. tapi sukar nak jumpa orang jujur2 skang...

d_LA berkata... [Layan!]

sasa, bilik aku dulu pnh kene pch masuk abis purse, hp dorang amik..mmg penat la nak gi settle sume tu..fhm sgt2..sbr ye sasa..