online counter

12 Mac 2011

52 Kemampuan Membuat Keputusan

"Entah", "mungkin", "kurang pasti", "tidak boleh" adalah suatu perkataan yang disukai ramai. Sama ada untuk menjawab persoalan, tanggungjawab, amanah mahu pun kemampuan diri. Percayalah, jawapan ini tidak menarik untuk didengar.
Pemimpin berkaliber semestinya punya keyakinan menolak perkataan seumpama tersebut. Kebarangkalian hasil hitam atau putih diteliti dan dengan yakin menetapkan keputusan.

Malah harus sedar bahawa membuat keputusan itu perlu melalui beberapa proses untuk peroleh hasil yang teguh.  Cuba bina ketrampilan diri. Bersama kita nyatakan, "ya, aku boleh buat!".

52 Komen:

Catherine- berkata... [Layan!]

kawin la.....

diana berkata... [Layan!]

ya...aku boleh buat!!!!!
tapi kadang2 kalau tak boleh buat akak mintak tolong orang je..
haahaha

white rose berkata... [Layan!]

tu dia...
wei, mane leh duk rapat2...

korang blm ape2 lagi...

dah2, jgn rungsing2...
apa yg mau difikirkan lagi...

mau dgn tak mau jer...

putERi-kAtEk berkata... [Layan!]

so kita kena yakin dlm membuat keputusan...bila dah yakin bru kita mampu buat...

Panglima Muda berkata... [Layan!]

aku buat dah............

Cayril Ikhwan berkata... [Layan!]

kasut puith tu nice...sape tu..dr jiwa ker

MamaChia berkata... [Layan!]

hitam putih tahi cicak..heheee,

"yakin boleh"

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

huhu..yakin boleh!!

syafiQakarim berkata... [Layan!]

yes.!MAA ;p
haha kata lah sesuatu dgn penuh
yakin.

Robot | Sakti berkata... [Layan!]

peeewiitt..

:)

erm..kita yang tentukan diri kita.
be the best :)

ghost writer berkata... [Layan!]

dalam kelompok aku di sini Sasa..

jarang terdengar suara mengatakan TIDAK BOLEH..kerna di sini boleh tak boleh harus buat..coz orders is orders..

cuma perlu keyakinan lebih tinggi dan tanam keyakinan.

LadyBird berkata... [Layan!]

plg x suke org jwb mcm tu..
nmpk sgt malas jawab.. malas fikir..
malas semuanya.. kalau jwb pun mls.. apatah lagi nk buat bende lain.. mcm acuh x acuh jerk..

LadyBird berkata... [Layan!]

setuju dengan ghost, x boleh, boleh ke.. wajib kene buat.. kalau xpandai.. kene belajar walaupun terpaksa bermula dgn kosong.. walaupun hati sumpah seranah :P...

d_LA berkata... [Layan!]

YA, AKU BOLEH BUAT !

laziras berkata... [Layan!]

Kadang2 kelemahan seseorg itu ialah memilih antara dua

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Catherine-
ya aku boleh kawin. ops nanti. hehe.. setelah lebih berjaya drpd dr jiwa. baru yakin mengadap bakal mertua

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@diana
betul la kata akak tu. sesekali terima pandangan orang. kalau x terima bantuan orang lain tu mcm sombong dan ego pulak kan kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@white rose
opss.. ampun ampun.. ada la jarak, kaki tu dari kiri unjur ke sisi kaki hitam utk tujuan gmbr tu. hehe.. kaki pulak yg nak romantik jd wakil.

entah, belum berani tnya bakal mertua. entah? :P

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@putERi-kAtEk
dan disebalik cerita entri itu adalah proses menilai kesan hitam dan putih sebelum membuat keputusan untuk hasil yg tak jd kekesalan :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Panglima Muda
haha.. tuan panglima memang selamba orangnya

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Cayril Ikhwan
dr jiwa bro. kaki ja boleh posing, orang tak boleh. hehe.. ekceli saja

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Robot | Sakti
dan hanya kita yg mampu tentukan jalan karakter positif atau negatif

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ghost writer
itu suatu yg menarik. kakitangan terlatih secara auto

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@LadyBird
aku suka huraian pasal individu yg acuh tak acuh tu :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@laziras
mcm kebingungan tu geng. kes aku bukan kebingungan tp pelan strategik jangka panjang. tiada ong

skandaLdariLangit berkata... [Layan!]

tak boleh...


ulang tiga kali.


haih.








p/s : dilarang berimaginasi terlalu tinggi melebihi zon di skandal ya ;)

Nyssa Nuar berkata... [Layan!]

huhuhu..NN tak terer dlm wat keputusan...sbb tuh x dpt jd pemimpin...wuwuwuwu..ketua kumpulan leh r..hahaha

Encik Psychopath berkata... [Layan!]

yakin boleh.

Nasz berkata... [Layan!]

Kot. Selalu ada di hujung kataku. Ya, aku akui, aku selalu tidak yakin pada diri. Tapi bila masa aku sudah tekad, takkan ada apa yg mampu menghalangku.

Afzainizam berkata... [Layan!]

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikirkan ragu-ragu
Usahamu tidak menentu

Jika kau fikirkan kekalahan
Kau hampiri kegagalan
Jika kau fikirkan kemenangan
Kau hampiri kejayaan

Engkaulah apa kau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Kau fikir boleh melakukan
Fikirkan boleh

Percaya apa kau lakukan
Tabah apa kau usahakan
Bertindak atas kemampuan
Engkau boleh

Erika berkata... [Layan!]

I really like that pic =]

Followed.

Behind the curtain berkata... [Layan!]

nice

kay_are berkata... [Layan!]

simple tapi padat.. ok2.. pasni mesti cakap boleh wat!!

Khairi berkata... [Layan!]

kawin..:)

http://ayieslife.com/

cik chinta berkata... [Layan!]

ya utk tdo, ya utk makan mudah bagi dilaungkan..=p

siti raudha berkata... [Layan!]

i follow..plz follow me back...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nyssa Nuar
ketua kumpulan tu boleh dianggap pemimpin la kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nasz
"kot" di hujung kata tu masih bermaksud jawapan yg berkemungkinan betul atau tidak kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Khairi
apa kena-mengena entri aku dgn kawin? brader ni mcm kenal aku ja

★ ⒶⒾⓈⓎⒶⒽ ★ berkata... [Layan!]

ya...saya p0wn b0leyh..!!
hee
:)

yangyuyu berkata... [Layan!]

i bet mesti ada hati yg remuk redam tgk kaki sasa dan kaki gf:) peace...haha

cintatehO berkata... [Layan!]

ya, aku boleh buat!!...buat apa??..oo ambl gmbr kaki mcm 2 jg ye...haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@yangyuyu
alahai siapa la yg remuk hati. mana ada. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@cintatehO
boleh buat apa saja. tapi jangan buat benda salah ja. katakan tidak boleh kepada perbuatan salah. haha

dya adriza berkata... [Layan!]

wah.. motivasi untuk hari ini. sgt bagus, dan terasa mcm mkn cili pula sbb ayat2 'x boleh', 'x mampu' sume tu selalu bermain di bibir ini. hehe

maya amir berkata... [Layan!]

motivasi di ari isnin mcm ni mmg terbaekkk..:) org yg slalu bagi byk alasan adalah org2 yg gagal sebelum berjuang *amek, kene kat batang idung ku sendirik*..kekek

Afzainizam berkata... [Layan!]

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya
Insya Allah Insya Allah Insya Allah
Ada jalannya

Andainya dosamu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiranmu
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

Kembalilah
Kepada Yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
Oh Ya Allah
Pimpinlah daku dari tersasar
Tunjukkan daku ke jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar
Jalan yang benar

afzan berkata... [Layan!]

katakan YA lepas ni.
YES tak perlu agaknya :) haha

unknown girlz berkata... [Layan!]

ya,kau boleh buat!
ya,aku pun boleh buat!

ya..go..go.. :p

Panglima Muda berkata... [Layan!]

salam ziarah

nora berkata... [Layan!]

YA, AKU BOLEH BUAT!!!!

dengan semangatnya aku menjerit
wei bos aku dah jeling arrr
aku blah dulu
bai

ENTRY HOT : Lucah Day :p

samizul.net berkata... [Layan!]

Kegemaran aku tu semua perkataan tu, hahaha