online counter

06 Mac 2011

40 Aktiviti Mobile Blog Melalui Smartphone

Aku terima cadangan dari seorang blogger yang meminta untuk sediakan ruang subscribe email dan mendaftar feedburner. Pengguna mobile terima alert daripada emel dan membaca artikel dalam format feedburner yang lebih ringkas. 

Namun untuk memberi ulasan, pembaca masih perlu masuk ke halaman blog yang amat berat bagi  sesetengah pengguna smartphone. Langkah mengatasinya, aku telah menetapkan format blog dalam bentuk mobile web
Antara muka blog AKU is AKU di mobile web

Mudah untuk menetapkan format ini. Caranya, login ke draf.blogger.com. Klik setting>email&mobile. Pada ruang 'show mobile template' tandakan yes kemudian save setting.

Di ruang itu juga ada tetapan untuk membolehkan blogger menulis entri dan posting melalui emel. Itu tetapan untuk blogger tegar ok. Tegar sebab lepak dekat kedai kopi pun sempat nak update blog.

Aku dah letak ruang subscribe di sidebar di atas ruang follower, khas untuk pengguna smartphone. Lepak kedai kopi sambil layan entri AKU is AKU. Sekian.

40 Komen:

beaty berkata... [Layan!]

sa tada smart phone owh sasa...

Whoopz berkata... [Layan!]

gwa bl0gging via operamini.. Guna s0ny buruk je.. :)

Shatra berkata... [Layan!]

Ok congra..sudah ada ruangan subscribe email..tq terima cadangan tu..now setiap kali tuan blog update blog boleh la sya dpt n baca terus dr BB ni

ayie berkata... [Layan!]

wow canggih..
adakah tuan blog buat entry kat kedai kopi??hehe

syafiQakarim berkata... [Layan!]

haha alahai..aku pakai cikai je la beb

efa berkata... [Layan!]

ala sasa mna ada smart phone tu wuwu aik buat entry dkt kdai kopi ka?hahaha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@beaty
kita tiada smartphone x kisah la. tapi kita fokus kepada pembaca. alert emel di smartphone ada alert mcm sms. automatik pembaca setia selalu dpt notification

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Shatra
orait bos, kalau mcm tu aku kena buat entri yg infomatif la kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ayie
haha.. tak la sampai mcm tu. aku saja bagi contoh blogger tegar

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@syafiQakarim
alahai, tak kisah la beb. cuma ada sesetengah pembaca setia yg selalu sibuk hingga tak sempat2 buka komputer. sbb tu sediakan jgk ruang tu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@efa
its ok efa. nanti efa dah ada smartphone boleh la apdet blog semasa sedang berjalan shopping. hehe

misSbLurRy berkata... [Layan!]

tenet kurang menepati citarasa...
maka malas nak setting
eheheh

white rose berkata... [Layan!]

oh gitu rupanya...

aku bkn blogger tegar lagi...

d_LA berkata... [Layan!]

ape ni???x paam la sasa..haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@misSbLurRy
ini terpulang kepada pemilik blogger. kalau nak meraih lebih ramai pembaca, boleh la set benda ni.

ghost writer berkata... [Layan!]

aku guna handphone lampu suluh jer Sasa...haha

banyak urusan dilakukan dari lappy dari handphone itu sendiri...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@d_LA
faham2kan la. ringkas ja tu

Afzainizam berkata... [Layan!]

//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”

aku orang miskin tak ade smart phone... aku ade 3310 ajerrrr.... cian tak aku ni ketinggalan zaman betoiii kan

Faaein Himura berkata... [Layan!]

handset wa tak power... tak patlah merasai kenikmatan ini.. hahaha...

skandaLdariLangit berkata... [Layan!]

pengguna 3310 tegar.

samizul.net berkata... [Layan!]

Bos, Link Draf Blogger tu macam xboleh masuk ja tadi. Aku sudah login dalam Blogger pun..

Aku pun ada juga pos pasal 'migrate' ni. Alternatif lain. Boleh layan di sini:

http://www.samizul.net/2011/03/uji-kaji-web-page-ke-mobile-version-02.html

laziras berkata... [Layan!]

mantap la geng

Edy Zaidi berkata... [Layan!]

hp murah je..huhu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@skandaLdariLangit
alahai.. walaupun pakai 3310 ja, ini tutorial untuk kamu setkan format blog kamu ke format web mobile supaya pengguna smartphone yg sedang merayau tu dpt layari blog kamu dgn mudah.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@samizul.net
tq bos, sudah aku betulkan link tu. aku rasa ini bukan migrasi. melalui komen smua orang, aku rasa semua dah salah paham.

maksud aku, kenapa tidak aktifkan format web mobile untuk memudahkan pembaca setia melayari blog kamu dari henfon? ini salah satu cara meraih trafik

Faaein Himura berkata... [Layan!]

owhh.. gitu... paham dah paham.. tapi tak bape ajin nak mengedit.. tunggulah bila ada kerajinan.. huhuhu..

p/s: kena tag.. kalo ajin... jawablah...

Faaein Himura berkata... [Layan!]
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Nasz berkata... [Layan!]

Wohoo~ Terbaik! Selalu usha blogmu menerusi phone. Oppss! Kantoi. :pp

Afzainizam berkata... [Layan!]

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Salam Sebuah persahabatan....
Terima kasih
kembara ziarah maya”

oohhhhh mmg sedih smart phone tak ade aku masih jauh ketinggalan berkurun lamanya

MamaChia berkata... [Layan!]

mau di cuba ni...anti kalau aku x dapat buat ,aku tanyak lagi ,ok.

Alin Marlini berkata... [Layan!]

kiter ada sony berry jek..leh ker?:)

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

oo begitu ka? nurr pun mau try buat nti ni..thanks atas info :D

diana berkata... [Layan!]

akak jauh ketinggalan dengan benda2 gini..
nak kejar??
tak mampu la..
heheh..enpon cikai je..

syafiQakarim berkata... [Layan!]

mcm tu.aku nak beli satu la.kena
kumpul duit ni.so bole la ikut
perkembangan.barulah up
haha ;D

skandaLdariLangit berkata... [Layan!]

kuhik3. bila da pki yg tu msti ta pikiaq mana dah~ hue hue hue

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@MamaChia
tanya ja mama. :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Alin Marlini
sony berry pun boleh. canggih la. tak penah dgr

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@skandaLdariLangit
tengah shopping pun update blog kan kan. haha

Jesa berkata... [Layan!]

Beautiful work, truly!

lovely blog :)

x, Jesa

john nina berkata... [Layan!]

I read your artcle about "Aktiviti Mobile Blog Melalui Smartphone" i am very impress with you becouse your artcle show you have great knowlage about it so i requet you must share your khowlage is other topic also like this Nokia Mobiles