online counter

05 Februari 2011

47 Strategi Meningkatkan Trafik Blog

    ini bukan Sasa
    Walaupun selalu cerita pasal fotografi tapi kali ini lain sikit sebab tadi masuk blog seseorang . Blog dia ada papan kenyataan di sidebar berbunyi, "tak suka blog aku sila blah". Tanpa ruang komen dan shoutbox dengan tajuk entri "aku malas pergi sekolah". Agaknya boifren dia datang blog dia dan komen melalui sms. Tapi pelik,  tak mau respon pembaca tapi suruh follow blog dia. Nakal sungguh. (Kisah berdasarkan contoh pengalaman sahaja. Tidak berkaitan dengan individu yang masih hidup atau telah pun mati).

    Baiklah, terus kepada tajuk, selain daripada BW semata-mata, kau kena perhatikan beberapa perkara. 

    Rekabentuk blog perlu kemas dan ringkas. Kau tak payah buat dekorasi umpama rumah kau dengan lampu lip-lap, radio hifi, tv 42 inci, gambar nenek moyang atau bunga-bungaan.  Ringkasnya, kau tahu beza fesbuk dan frenster? 

    Cari identiti dan fokus. Samada blog foto, jenaka,  info, diari, karya sastera atau lain-lain. Sila buat yang terbaik. Paling tak syok bila buat entri komunikasi dua hala. Umpama  pasangan kekasih berdating sambil ajak seorang kawan jadi pemerhati. Teman yang kebosanan, sekurang-kurangnya ajak dia masuk sembang sekali. 

    Penulisan yang kurang melalut. Tajuk entri cara tingkatkan trafik tapi cerita  banyak pasal monyet menaip, boifren ajak kahwin lari dan kucing beranak. Jangan salahkan pembaca bila tak baca entri kau. Seperti aku, bukan semua nak baca blog aku pun. Salah aku jugak sebab buat entri yang tak best.

    Nampak remeh bukan? Aku sesekali syok sendiri jugak. Kenapa perkara ini boleh mempengaruh trafik blog? Sedikit persoalan untuk kau dalami mengikut kreativiti kau. Aku tak nak panjang lebar, lain kali aku cerita lagi pasal benda ni.

    47 Komen:

    Catherine- berkata... [Layan!]

    aku x mahir semua tu. yang aku tahu,aku menulis dengan hati.siapa nak mendekati hatiku dipersilakan :)

    Aliff Azham berkata... [Layan!]

    penulisan yg ikhlas juga memainkan peranan! :)

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Catherine-
    itu memang betul. aku pun mcm tu. yang penting jgn bersikap sombong

    Suriati Suhaimi berkata... [Layan!]

    tips ni...nk kne salin..hahahaa...

    Dayana Nasir berkata... [Layan!]

    tips orang pro. bagus. :)

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Aliff Azham
    ikhlas itu sewajarnya. kenapa aku menuliskan info dan tips? kerana aku ingin berkongsi apa yang aku tahu.

    fotografi misalnya, aku bukan pro tp aku kongsi apa yg aku tahu.

    aliefcmoi berkata... [Layan!]

    betul tu..alief pun sentiasa berusaha utk menulis yg terbaik utk pembaca..supaya ramai pembaca yg minat blog alief..pasal doaorg follow tu,blkang crita..yg penting pmbaca happy baca blog alief.so far,alief happy sbb ramai yg happy baca blog alief.. nice tips bro.thanx..

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Suriati Suhaimi
    salin dalam minda.. haha.. ekceli melalut sikit saja

    Georgie Joseph berkata... [Layan!]

    kewl!entri memainkan peranan yang utama.tapi bagi saya, design blog pun mempengaruhi.so, silala folo blog saya yang baru.wakakaka

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Dayana Nasir
    ceh, mana ada tips pro. haha..

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @aliefcmoi
    blog ko memang fun, tp ada ramai jgk blogger yg fun. so keep it up :)

    aliefcmoi berkata... [Layan!]

    thanx bro..alief sedari perkara itu..tapi alief tak akan mengalah..alief akan berusaha utk memvariasi kan inti2 blog alief supaya boleh diterima pembaca..trima kasih bro sbb bagi tips...

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Georgie Joseph
    design memang nilai tambah tp tanpa entri yg menarik. masalah gk bg pembaca. nanti aku reply mesej ko & tgk blog baru ko lepas lunch :)

    Afzainizam berkata... [Layan!]

    ┏〓〓┓┏〓〓┓┏〓〓┓
    Wish you healthy always
    ┗〓〓┛┗〓〓┛┗〓〓┛
    ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    Saya menyeru kepada semua sahabat untuk sama-sama kita berdoa bagi keselamatan dan kesejahteraan para pelajar dan rakyat Malaysia di Mesir.Semoga Allah swt melindungi mereka semua dari segala malapetaka dan bahaya
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
    ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞

    EEEMMMMM bagusnyerrr... patutlahhh blog aku ni suram ajerr

    ghost writer berkata... [Layan!]

    aku pon masih belajar lagi tentang blog...banyak benda yang aku tak tahu dan kenal...

    mekasih bro sebab berbagi info..

    Fuziani JSR berkata... [Layan!]

    Sasa : Akak akui kena sentiasa kreatif dlm penulisan utk tingkatkan traffic tapi akak tidak dilahirkan dgn bakat itu.... Mungkin masa dan keadaan akan memberi ruang utk akak terus belajar.

    Panglima Muda berkata... [Layan!]

    tulislah apa yang patut, tak nak bacah lantak diaoranglah...abu nawas kata itu penulis syok sendiri

    diana berkata... [Layan!]

    sekarang trend buat tajuk lucah tapi jalan cerita kosong..
    entah kenapa ramai yang suka..mungkin tertarik dengan tajuk lucah..

    miss zulkanine berkata... [Layan!]

    bole komenkan pasal belog saye??
    hahah... emailkan dekat amydeanaliciouss@yahoo.com

    atau inbox pandangan awak pasal belog saye kat fesbuk.. DEANA ZULKANINE.

    jann sinuja berkata... [Layan!]

    besenye menaip ikut sedap hati jek..tak penah lak pikir orang lain nak baca ke tak..aiyooo~~~

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Afzainizam
    blog aku pun masih suram lagi. haha

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @ghost writer
    sama la bro. aku pun baru jugak kan. aku gembira dapat berkongsi :)

    Nasz berkata... [Layan!]

    Ouhhhhhhh begitu.... :pp~

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Fuziani JSR
    jika banding dgn akak, aku lagi kurang pandai menulis. tapi kak fuzjee memang best boleh mengarang cerpen :)

    dAto' berkata... [Layan!]

    betul3
    saya sendiri pun tengah perbaiki bab2 ni,perasan jugak tambah2 syok sendiri..
    hehe

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @Panglima Muda
    idea mcm tu selalu aku amalkan. sebab rasa puas hati jugak. sambil tu ambik berat pasal bakal pembaca :)

    tp bagi yg berkarya adalah menjadi kepuasan untuk melontarkan apa saja yg ada di minda. agaknya mcm tu kan abg panglima.

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @diana
    kadang2 tajuk aku pun sedikit kelucahan. tp taklah lucah seperti mana yg ditafsir oleh otak kuning. dan diketahui maksud sebenar bila baca entri. hehe

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @miss zulkanine
    sepantas mungkin dah ronda blog deana. aku tak layak jadi pengkritik blog.

    td tgk blog deana nmpk ok ja. keep it up :)

    a t i E n a b E r n ! berkata... [Layan!]

    @Sasa Al-Sharif :wah !! atien suke laa entry sasa yg nie ..tpi,,bile bace2 bali..atien rase blog atien tu x menepati ciri ape yg sasa tulis tu laa...:(

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @a t i E n a b E r n !
    tak wajib pun. kan dah kata berdasarkan kreativiti kamu. mana yang termampu la kan. entri ni cuma bagi sedikit clue ja

    chunna berkata... [Layan!]

    sape kata entry2 awk x best encik?
    sy suke.. cthnya entry ini. byk beri manfaat kpd org spt sy yg punye blog cikai2 je, dn juga nasihat kpd beberape bloger yg bersikap x sopan yg pernah sy tersinggah(segan nk ckp blogger sombong).

    klu sy ada relax sy msti dtg cni. klu tenet lembap ckit sy x komen la. tp di blog awk, sy dtg utk baca. bukan cr follower semata2.

    zty berkata... [Layan!]

    haha . itu bukan sasa err ? adoii ! gelakgolek2 dah ni !

    ok seriuss . emm , entry yg membina . identiti ? emm , diari ,pesonall maybe , pasai trafik ni x faham sgt walaupon sllalu baca ttg camna nak up trafik la apa la , haha agak teruk disitu ,

    My New Life Begin.. Be a good Wife, daugther , Eldest sister and Future Moms.. berkata... [Layan!]

    hehehe...munyit tu comel.. pnadi menaip..

    white rose berkata... [Layan!]

    oh, aku mcmana?
    adakah rupa baby comel yg sdang menaip sambil senyum & tertawa selepas minum air ribena + strawberry???

    shazilah aziz berkata... [Layan!]

    mari blogjog..hahaha..

    Adzriel AB berkata... [Layan!]

    kenapa ye...bila sasa alsharif menulis je, saya seperti ada idea utk mengembangkannya. tapi selalunya hilang bila lepas baca ni pergi buat kerja lain dulu. setuju sgt dgn isi entry ni...sangat2

    Adzriel AB berkata... [Layan!]

    sasa : dah siap

    http://adzriel.blogspot.com/2011/02/tetamu-itu-mesti-dihormati.html

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @chunna
    tengs. happy dapat berkongsi :)

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @zty
    trafik tu berkaitan dgn pembaca yang keluar masuk blog zty. ada trafik jam, ada trafik sunyi

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @white rose
    baby comel? haha.. baby monyet la agaknya

    aiyahassan berkata... [Layan!]

    @Catherine-sama lah. aku cuma tahu tulis apa yang aku rasa aja

    d_LA berkata... [Layan!]

    kdg2 risau gak takut yg kite post ni mcm tah hape2..huhu..kalo kdg2 syok sndiri xpe kan..hehe

    CUTE_on you berkata... [Layan!]

    aku nak tambah sikit kalau menarik sekali pon xde orang datang tak boleh gak bro, itu yang aku fikir la kalau salh tell me, cuma nak lebih traaffic hari2 orang datang letakkan 200 atau lebih list blog kawan/ followers korang di sidebar dan begitu juga kawan2 korang letakkan link ko di side bar diorg, ini tak langsung kalau diorang tekan sedibar mebr ko 2 akan msk blog ko kalau hari2 berterusan dalam 200 link 50 di click pengunjg blog ko pasti banyk bro lebih lagi kalau ada lebih 1000 link wow..

    Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

    @CUTE_on you
    yg itu jgk salah satu cara. tp entri kali ni baru cerita sikit tentang 1st impression.

    pertama kali org dtg & akan dtg semula tanpa paksaan.

    gilastats berkata... [Layan!]

    Tips2 yg berguna

    Alexandriana Alia berkata... [Layan!]

    blog kena ada 'aura' yg tersendiri.. macam blog zackzukhairi. hehehe. konpem trafik mantap!

    KatekateKite berkata... [Layan!]

    kadang kadang banyak idea nak diceritekan, tapi masalah bab pengolahan, jadiknya, penulisan kurang mantap! takot org baca 1 dah tamo masuk lagi! huhuhuu....

    btw, cube 'tuan rumah' datang jenguk blog kite, amacam 1st impression kamo??? kalau ok, let me know yea! :) kalau ade pape yg perlu diperbaiki, just leave ur comment there! :) terimakasih!
    -----------------------------------

    Terbaru ! Terhegeh Hegeh Lah Korang Nih Kan?!