online counter

24 Februari 2011

52 Reka Bentuk Blog Yang Ringkas Menjana Trafik

Sejak aku mula memblogging, blog ini dah banyak mengalami transformasi. Bermula dari blog maki hamun, kepada blog berciri kerjaya, tempat luahan rasa, fotografi, dan sekarang entah. Dari segi rekabentuk jugak sering berubah. Kau beritahu aku, widget apa lagi yang aku perlu tanggalkan dari ruang ini?
Dulu aku pernah letak gambar background blog, lagu mp3, video, glitter teks, traffic feed, gambar kawan-kawan, family dan nenek sekali dan banyak gadget lain yang aku dah lupa. Warna jangan cakap, pelangi semua ada. Gila canggih blog aku, sambil senyum riang ria aku letak semua benda tu. Walhal, ramai pelawat yang surender untuk datang blog aku dengan loading yang lembab dan mata tersengat neon pelangi, tahu

Kesimpulannya, ringkas, kemas dan yang penting kau isi entri itu. Jangan serabut, jangan semak kerana pedih mata melihat. Oh, blog orang pun memedihkan mata. Macam mana orang nak kemas blog bersepah ni?

52 Komen:

miss cleopatra berkata... [Layan!]

saye setuju!!! setuju!!hehe..

syafiQakarim berkata... [Layan!]

hahah teringat dulu2.masa mula
blogging.serius lawak blog.mcm2
widget letak.mcm2 template tuka.
haha sekarang,malas.ni pun still
rasa semak.nak tuka tade masa.ohh.

cara tuk buang segala semak tu,
delete je blog.haha boleh kah?
aku lapa la sasa.grrr

Teratakindah berkata... [Layan!]

terbaek bro...jd job

MRS Sufyan SHIeZAN berkata... [Layan!]

limpas geng...
kekeke

Robot | Sakti berkata... [Layan!]

nice editing.

gambar kamu ke der kat belakang tu?




hensem.

hehehe

Hanis Azla berkata... [Layan!]

betullah.. klu sarat sangat nnt berat..

Catherine- berkata... [Layan!]

robot kau x payah puji si sasa ni. nnt kembang 1 alam. woohhhh~ x sanggup aku tengok ;p~


ok. belog aku x sakit mata kan kan kan??? >>>>.<<<<

miss zulkanine berkata... [Layan!]

betuk jugak ye...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@miss cleopatra
sekarang pun blog orang masih semak lagi. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@syafiQakarim
delete blog akhirnya semua kosong. mcm blog semuakosong tu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Teratakindah
coming soon bro. soon

diana berkata... [Layan!]

sekarang ni antara blog paling maju la..kan..
tahniah..
tengok follower pun dah tau blog best..
(komen kipas2)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Robot | Sakti
tengkiu bro. yg belakang tu muka aku la. dah edit jadi putih mcm pelakon opera. tu la pasal

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Hanis Azla
berat dan lagi pun akan mengecewakan pengguna brodben mcm aku ni kan kak? hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Catherine-
rilek cat, aku masih layan cool ni. haha.

blog ko kadang2 pedih mata jugak. haha. bcground hitam, font jgn tlampau putih. pendapat la kan.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@miss zulkanine
ini betul punya, bukan cobaan. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@diana
mana ada maju kak. dah makin tak aktif berblogging skg ni. hasil kebizian

ghost writer berkata... [Layan!]

step by step bro...

janji sedap mata memandang dah kira ok lar tuh...makin lama kita berblog makin kita tau camner nak manage blog kita kan..

Edy Fee berkata... [Layan!]

style header...:)

Nyssa Nuar berkata... [Layan!]

blog NN msty serabai aym..wuwuwuwu

man yusoef berkata... [Layan!]

biasa lah tu...hdup perlukan perubahan...hehe

mimizuzuhaha berkata... [Layan!]

blog yg simple memang kemas. sejuk ja mata. hehe

d_LA berkata... [Layan!]

dla tgh cari idea nak buat header baru ni sbnrnya..nak yg lebih matang gitu..cheewahhh...

TheChekJah berkata... [Layan!]

like3...

syairahmohdanuar berkata... [Layan!]

betol betol.lol :D

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ghost writer
sebab dah banyak ronda blog orang :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nyssa Nuar
blog NN dah kira ok la banding blog aku. hehe.. sini celaru ja aku tgk

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@d_LA
ni nak mintak idea la ni? aku pun masih bingung dgn idea matang ni. aku prefer header aku mcm tu ja. haha

NAJ HEBAT berkata... [Layan!]

hye sasa.


hensem kau sekarang.

♦♦orked♦♦ berkata... [Layan!]

yup.. dulu lambat btol nk bkak blog nie..
skang dah ok. LIKE!
haha

nasib bek letak itam putih gambar tu. hahaha

Affan Ruslan berkata... [Layan!]

Salam. BIla baca pengalaman kat atas, rasanya lebih kurang sama.
Hehe.
Dulu widget tu, macam2 nak letak.
Siap widget hamster berlari2 pun aku letak. lol.

tapi betullah, bukan semua orang mempunyai internet yang laju, jadi kita kenalah pandai2 optimizekan antara speed dan appearance

skandaLdariLangit berkata... [Layan!]

betul. tak tahulah kalau blog kite sekarang serabut ;p

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

wow..kreatif sungguh pic tu :).

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@NAJ HEBAT
hah, aku sentiasa hensem. haha..

Astaghfirullah.. bersyukur Naj. semoga aku sentiasa dikurnia rezeki. Amin

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@♦♦orked♦♦
banyak suda yg ditanggalkan. haha.. kalau tunjuk muka real besar2 nanti ramai jatuh cinta kan2. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Affan Ruslan
tp widget hamster tu syok jugak aku main2 benda tu. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@skandaLdariLangit
blog skandal dari langit paling simple dan slumber. haha

beaty berkata... [Layan!]

wakakaka..lucu..sama la sasa dulu blogging tu widget kilat2 menjadi pilihan..background munga2 tetap mau..tp skg kurang suda..bikin fening!!! that y I love plain background...

Edy Zaidi berkata... [Layan!]

betul tu..blog biar ringkas dan ringan, baru la org ramai masuk

Afzainizam berkata... [Layan!]

,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
" Antara kau dan aku
Blog ini sebagai pengantara”
http://firestartingautomobil.blogspot.com/
http://bukandoktorveterinar.blogspot.com/
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

saya baru belajar nak berbloging.... kalau ikutkan mmg betul kata kamu biar ringkas tapi padat dengat isi senang orang fahami dan menyelami

putERi-kAtEk berkata... [Layan!]

sasa!!!! hahaha,,,terasa btul...hehehe... skrg blog awin silau2 lagi tak? hahahaa

cintatehO berkata... [Layan!]

betul 2..so buang2 la mne yg patut...huhu

white rose berkata... [Layan!]

ye...
ringkas adalah 1 kepentingan...

kepentingan tuk aku yg suke cerita yg ringkas jer...

mcm kau kan, ringkas jer...
xde berminyak2 rambut tuh...
sambil pegang kamera ala2 mat pakistan jer...

hahaha...

sasa, iloike it...

Waheda Mahazer berkata... [Layan!]

setuju2...hai saya follower baru anda..sila2 singgah2 di blog saya n follow me!!!wacha!!=))

Adzriel AB berkata... [Layan!]

vacuum dulu habuk2 yg ada... tak reti le nak advise. akak sendiri pun serabut tau. ok dah ni rasanya. cuma wording biru kiri kanan tu bagi cerah sikit. tak nampak le..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@putERi-kAtEk

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@white rose
buat apa nak pakai minyak rambut kan. dah pakai syampu hanya guna jari. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Adzriel AB
tengs kak. nanti aku ubah :)

cik pulau berkata... [Layan!]

betol3... hehe..
first time singgah sini ni.
congrate..nak kenal kugak la dgn Cik Liz ni.. ^^,

samizul.net berkata... [Layan!]

Tu baru satu tip tu untuk Jana Trafik. Lagi..? XD

samizul.net berkata... [Layan!]

Aku copy-paste komen di FB tadi, ehe.. "Lagi satu, blogmu nda pandai berhenti loading tu. Kau ada letak kod Backlink kah di blog utama? Bikin crash browser tu kalau lama.."

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@samizul.net
backlink maksudnya banner autobacklink dari oh daus? sudah remove