online counter

17 Februari 2011

59 Bagaimana Nak Dapat Follower Ramai?

Soalan bonus yang aku dapat dari shoutbox. Aku tak tahu jawapan untuk soalan kau melainkan jawapan untuk diri aku sendiri.  Lebih baik tanya pada blogger otai.

Baiklah, selain menghasilkan entri yang baik dan menarik hati pembaca, ada berbagai teknik lain iaitu datang blog orang lain sambil jerit "follow blog aku!". Kalau rasa blog kau hebat, boleh jerit seperti ini "follow blog aku yang hebat!". 

Teknik yang femes ibarat dialog hero muvi titanic. Cuma edit sikit dengan dialog berbunyi "u follow, i follow". Jangan lupa tambah ayat "read my blog everyday". Persoalannya mahukah dia? Agaknya follow pun terpaksa kan. Ini gurauan saja.

Baiklah, yang serius, aku rasa ia berkaitan dengan "first impression". Blog cantik dan entri yang menarik atau blogger hensem dan cun. Ramai yang sindir follower ramai sebab muka cun, tak salah kan? Setiap blog punya konsep tersendiri. Misalnya blog model cun.

Aku mula blogging tahun 2009. Tahun 2010 baru letak widget follower. Blogger lain mula blog tak sampai setengah tahun dah beribu follower. Nampak sangat aku lembab kan. Aku mula kenal nuffnang pada hujung tahun 2009 atas tunjuk ajar brader Kulanz Salleh, antara blogger yang dah bergiat lama. Konsep blog aku sering berubah kerana nuffnang. Sekarang aku dah tak peduli. Janji aku layan hobi. 

59 Komen:

Eza Ridzwan berkata... [Layan!]

dah pueh jerit..tp xde pon yg mai..sedey tauu!!!...jenoh dok follow blog org len..org tu stakat jengok, jerit blk kat shoutbox, pastu blah...sob!sob!sob!tau laa blog cheq x canggih cam blog depa..

beaty berkata... [Layan!]

Erm sa bukan good writer pon..x ramai follower..but ramai folower x bererti tinggi trafik kan..yang penting trafik tu..ermm mgkn BW salah satu la cm mana mau dapat trafik or follower banyak

Cik Moon berkata... [Layan!]

nak jerit tapi xde suara..ngeee~

Catherine- berkata... [Layan!]

berbelog la dengan ikhlas dan menulislah dengan hati.

sasa ni perasan. korang jgn la terpesona sgt. terutamanya perempuan ;p~ wekwekk

Simpleblanklife berkata... [Layan!]

hahaha ok, ia cool~ :)

siti suraya berkata... [Layan!]

ermm , tak mengapalahh . bagi sy , follower tak ramai pon tak pe . janji kita puas hati kan ? (:

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Eza Ridzwan
tak boleh buat templat yg cantik tak apa. janji entri boleh buat yg menarik.

cik kak tak payah jerit sebut follow2. cik kak bw sambil promosi entri cik kak. siapa yg suka entri tu mgkn akan follow :)

Eza Ridzwan berkata... [Layan!]

@Sasa Al-Sharif

xpe...cheq x kesah pon...janji cheq dpt tulih hari²..ngeh3!

Zaza berkata... [Layan!]

BLOG ZAZA PON XRAMAI FOLLOWER

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@beaty
bw lebih byk meningkatkan trafik. betul kata ko jgk, follower ramai tak semestinya trafik tinggi. mcm aku la trafik kecik sbb malas main bw kan. cuma dtg blog rakan dan blog entri best

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Cik Moon
wakilkan dengan tanda seru yang banyak. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Catherine-
eleh cat, sesekali perasan hensem. mana tau semakin hensem. haha

ibuintan berkata... [Layan!]

Kalau diorang suka follow tq, kalau tak tak pe..kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@siti suraya
puas hati. ok aku sokong tu. tapi harap sesekali cuba cabar keupayaan diri untuk lebih maju :)

Panglima Muda berkata... [Layan!]

ha ha ha ... macam ketawa anak aku yang sakit mulut... bagi aku kena ikhlas je... tulis saja apa suka.. lepas tu makin ramailah kekawan.. kalau tak juga jadilah blogger syok sendiri seperti kata abu nawas tu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ibuintan
betul kata ibuintan. aku pun fikir mcm tu :)

diana berkata... [Layan!]

kalau follower tak ramai ,
maka tak ramai jugakla yang kenal blog kita..
percaya tak>??

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

aduhh..blog ko Sasa, kira ramai juga follower. blog aku dah la tak ramai follower, trafik pun rendah. bw pula malas huhu..layan hobi je la :).

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Panglima Muda
sokong abang panglima. pengkarya punya dunia sendiri. ada yg berminat ada yg tidak. namun hanya pengkarya yg tahu apa yg dia buat

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@diana
betul jugak kata kak diana. bila dah ramai follower, makin ramai kenalan, trafik pun meningkat secara auto :)

Alexandriana Alia berkata... [Layan!]

aku prefer pembaca setia dripada jumlah ribu-riban followers padahal tak semestinya baca blog. takat tekan butang follow budak 7 tahun pun reti.

Cik Nathrah berkata... [Layan!]

berblog dgn ikhlas.insyallah follower akn dtg dgn sendiri.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nurr Kasih
kita layan hobi ja nurr.
kalau ada yang suka pasti akan follow sebagai pengunjung entri :)

F.a.S.h.E.e.H.a berkata... [Layan!]

Dulu fa happy sgt kalau dapat follower ramai. Tapi sekarang Fa lagi suka follower biasa-biasa tapi ramai baca dan komen entri. Lebih puas hati ;)

ciskek berkata... [Layan!]

kadang2 betul jugak tuh.
nampak sangat tak ikhlas dia folo kita. dan bukan sebab dia minat nak baca blog kita./ haha

Robot | Sakti berkata... [Layan!]

ntah la.

jangan follow sangat blog gua.
merapu dan berbohong jer tu.

hehe

darlieeya ZALLIA putri berkata... [Layan!]

jom follow blog liya~tiru ayat blogger ini;-)

laziras berkata... [Layan!]

Semakin hari tingkatkan kualiti penulisan, ditambah dengan keikhlasan dan kejujuran insyaAllah ramai peminat tak kira yg nampak atau tersembunyi. :)

white rose berkata... [Layan!]

aku pun sama...
yg jadi best, pertengahan tahun lps laa blog aku ramai follow...

sejak aku buat entry giler2...
masa aku buat entry "USTAZAH", takde sape nak komen...

akhirnya aku berubah menjadi diri aku yg real...

pada aku, buat ape didalam blog berlagak mcm "PANDAI & ALIM", sedangkan realitinya "SEGAL & SEWEL"...

miahahahaha...

so, dalam blog aku mcm tu, realiti pun aku mcm tuh...

jangan risau, AKU TAK MAKAN ORANG...

ahahahaha...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Robot | Sakti
eh, aku sedar yg tu. nasib baik blog ko ada robot main kipas. sebab tu aku follow dulu. haha

aLieF si Muncung ManiS berkata... [Layan!]

betul tu bro..kadang2 blogger yg cantik dan cun juga memainkan peranan walaupun sedikit..nice sharing bro..saya akan tingkatkn kualiti penulisan saya.peace....

ENTRY BARU ALIEF..kalau nak popular dengan cepat,,sila baca..jgn malu-malu..ni dia tips-tips nak jadi popular dgn cepat..""

si para para berkata... [Layan!]

datang menjerit..hehe

tips yang berguna...mula mula kita kena tarik perhatian orang dulu..pastu baru orang selalu datang kan.eh betul ke ni..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@darlieeya ZALLIA putri
alahai, bijak la ko. mudah ja follow. nanti aku follow kau. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@laziras
fuyoh, ngam geng. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@white rose
yeah, ustazah wr menemui idenditi blognya. yg tak boleh blah tu, ayat2 tak terjangka selalu muncul. jangan risau aku tak makan orang? hahaha.. tekejut tgk ayat tu

ghost writer berkata... [Layan!]

sori bro..hari nih habiskan dengan playstations jer sepanjang hari...

apa yang Sasa bagitau tuh ada betulnya tapi rasanya kalau nak tulih 'i follow,u follow' tak yah kot..so nak owg join biarkan jer dia fikir..

blog nih pon aktif bulan 7 2010..sebelum nih takde nuff atau follower yg ramai.btw,teruskan jer berblogging tak kira konsep apa pun kita punya blog.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@aLieF si Muncung ManiS
keep it up :)

Aiydalela berkata... [Layan!]

belog saya pun tak ramai follower. tapi takpe, sebab dah minat menulis. tulis je, follower akan datang kalau belog tu best!

*cth terdekat. errr, macam belog ni akujerittttt!

ctpayong berkata... [Layan!]

assalamualaikum

yang penting layan hobi. bukan nak kata, kalau follow aje tak share apa pun takda makna.

ya aku suka aku is aku...

sasa jgn dok perasan...kebun dah nak siap...

laziras berkata... [Layan!]

aku mau minta ajar sikit boleh? mcm mana mau buat tag dalam komen kita ni ye??? sory lari dr tajuk heeee

syafiQakarim berkata... [Layan!]

phewit...gila la lu sasa.
tabik.haha.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ghost writer
isi yg tengah2 tu aku gurau ja bro. sebab ramai yg buat mcm tu. saja nak gurau2 dgn diorang. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Aiydalela
tq. keep it up ya :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ctpayong
kebun apakah? haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@syafiQakarim
tabik apa beb? ko nak perli aku kan

fz berkata... [Layan!]

blogging lah dgn ikhlas

*pesanan khidmat masyrakat..hehe

cik sue ;) berkata... [Layan!]

yg pnting enjoy berblogging.. xgn gak folower rmai klu stkt sggh then shout 'here'..hakhak..

samizul.net berkata... [Layan!]

Follower ku nda ramai. Tapi aku senang dapat selalu blogwalking n layan diorang semua.. Cuma kadang ramai yg xaktif update. Jadi tertinggal...

Nota: Kebanyakan blogger yg ribu2 lemon Follower yg ada Follow [kalau adalah] blog kamu tu, pernahkah diorang tinggalkan komen / 'backlink' selalu? Opss, soalan kejam. Tukar2, berapa kerap diorang ziarah balik blog kamu macam yg kamu buat?

Xda 'Backlink', Unfollow ja lah. Sayang trafik 'bocor', MUAHUA5! XD

E.d.Y berkata... [Layan!]

follower ni xperlu dicari, if kita yakin blog kita ada kualiti yg baik dari sudut total, insyaAllah akan bertambah follower setiap hari...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@E.d.Y
peh, pendapat dari otai tu :)

d_LA berkata... [Layan!]

kalo blog tu best InsyaAllah akan ada org follow walaupun lambat naik..yg penting jgn berputus asa..

Adzriel AB berkata... [Layan!]

akak pun redah aje... malas nak follow konsep. apa-apa aje..

dila~ berkata... [Layan!]

ok..sila follow blog saya..walaupun x hebat..b0leh??..haha..i'm new =)

Azura Ani Salaim berkata... [Layan!]

yupp, better kalau visitor tu follow sebab dia suka blog kita, kalau tak buat apa ramai follower kalau dia langsung tak baca blog kita?

Pedagang Melayu Berbisnis Online berkata... [Layan!]

Terima kasih saran-saran nye

CUTE_on you berkata... [Layan!]

saya dah follow awak ni awk follow saya k tq..

reemreen berkata... [Layan!]

Bagi aku berblog ni sekdadar kepuasan hati.
kadang-kadang aku rasa ramai follower tak semestinya semua baca blog kita..hehehe..
itu pendapat aku la.
Yang penting ape yang kita tulis ikhlas, dan tak cetuskan huru-hara.

Cicie berkata... [Layan!]

penting sangat ke follower beribu.. aku bukak blog 2008 pastu mula update strt taun ni..aku langsung da follower tp relax sakan je yg penting aku puas bca blog blogger lain..

Hishamudin Abdul Rahman berkata... [Layan!]

Salam kawan2..mohon tunjuk ajar skit pasal blog. :) neway please follow blog sy,n tinggalkan link ke blog anda,time kasehhh