online counter

22 Januari 2011

48 Foto Abstrak Dunia Terbalik?

Aku dah bosan dengan gambar sama yang aku ambik. Rasa macam tiada peningkatan. Aku kalau boleh nak sangat ambik gambar haiwan liar sedang beraksi macam dalam chanel haiwan tu atau gambar berkisah sosial. Gambar abstrak pun menarik jugak tapi perlu daya imaginasi tinggi dan aku tiada idea untuk itu. Sekali dua boleh la.
Agaknya ini boleh kita namakan ibu guli. Ada gelas kaca pelik adakala jika pandang menerusinya pemandangan dunia jadi terbalik. Kau pernah jumpa tak? Apa pasal hah? Komen teori sikit.

Ekceli istilah dunia terbalik ni dah biasa. "Dunia dah terbalik" agaknya lebih banyak dikaitkan dengan jantina lelaki dan perempuan serta jantina versi lain? Kau pernah jumpa tak? Apa pasal hah? Pelik bukan.

48 Komen:

Aliff Azham berkata... [Layan!]

pernah jumpa tapi tak tau nk terang kan teori nye mcm mne..haha tp berkaitan dgn pantulan dan pembiasan cahaya :)

Sumandak Kinabalu berkata... [Layan!]

Saya bukan pakar pasal fotografi nie tapi saya suka tengok gambar-gambar yang diambil orang :)Semuanya ada maksud tersendiri...terpulang kepada pemerhati untuk mendifinasikannya...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Aliff Azham
ok2. dah dapat sikit tentang pantulan dan pembiasan. ada sesiapa boleh cerita lebih spesifik lagi?

Panglima Muda berkata... [Layan!]

macam ufo

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Sumandak Kinabalu
aku memang suka ambik gmbr yg ada cerita. namun ada berbeza-beza cerita mengikut tanggapan pemerhati kan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Panglima Muda
tuan, itu cuma guli

white rose berkata... [Layan!]

disebalik guli tu, aku nampak sekujur tubuh yg sedang asyik mengambil aksi nya yg mengiurkan...

naseb baik dia tak tergolek2 mcm guli tu kan SASA...

kenapa ia terbalik?

sebab dia duduk mcm tu laa...kalau dia sama kedudukan mcm kita, maknanya dia bukan guli yg bersifat BULAT & BERKILAT...

miahahaha...
hebatkan teori aku tu kan...

Nasz berkata... [Layan!]

Macam mana kita. Sebenarnya apa yg masuk ke dalam mata kita adalah terbalik dari yg asal tapi disebabkan pantulan, mata kita dapat lihat yg sebenarnya. Dahsyatkan mata kita? MasyaAllah..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@white rose
haha.. terperasan jugak ada lembaga manusia di dalam bola magik tu. haha..

tak boleh masuk kepala aku la teori mcm tu. haha.. pakai teori saintifik la, serius aku nak tau ni

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nasz
SubhannAllah, kekuasaan Allah. tp ekceli aku kurang faham konsep yg kamu kata tu naz

d_LA berkata... [Layan!]

WOW..NICE !

Nabila Nadzeri berkata... [Layan!]

ni bukan ada kena mengena dgn total internal reflection ke?tula yg belajar dalam physics dulu kalau tak silap ah
btw, picture ni artistic oh,
serious lawa!

ibuintan berkata... [Layan!]

salam sasa,

dulu ada belajar teori tu, dah tua ni dah lupa pulak


cantik gambar guli tu

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

kreatif..wlupn sebiji guli tp mcm artistik plk. gambar disebalik gambar..meniarap ka ambil pic ni??:)

pasal teori tu dah x ingat hehe.

apice@dunia baru berkata... [Layan!]

sangat menarik...
pembiasa cahaya n pantulan cahaya yang menarik.. pencarian sudut pun penting..

syafiQakarim berkata... [Layan!]

guli terbalik di sebab kan pantulan
cahaya.dunai terbalik di sebab kan
kurang mendapat 'cahaya'.
renung2 kan dan selamat beramal ;p

diana berkata... [Layan!]

akak suka komen syafiqakarim ni..
hahahh

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nabila Nadzeri
ya, dah ramai kata pantulan, tapi masih belum ada yg explenkan utk aku. serius aku nak tau ni.

tengs utk pujian tu walaupun sekadar guli

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ibuintan
tq. dah lupa tak apa la. ekceli penah jugak belajar sikit. tapi yg aku pelik sangat pandangan yg dibias jadi terbalik tu. masih tiada yg sudi explen. hehe..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nurr Kasih
tak la tiarap sangat. haha.. ekceli guli tu atas meja sambil aku melutut depan meja :)

teori tu tgh tunggu yg boleh explen la. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nurr Kasih
tak la tiarap sangat. haha.. ekceli guli tu atas meja sambil aku melutut depan meja :)

teori tu tgh tunggu yg boleh explen la. hehe

biskut berkata... [Layan!]

kalau soal hubungan songsang tuh ya tentu saja aku tahu dan faham...

tapi soal sains aku perlu kerah otak aku semula untuk mengenali sifat spektrum begini.

u have gud idea sasa...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@apice@dunia baru
tengs bro. ini sudut depan tingkap dan belakang pintu. ekceli pic aku ni byk ruang kosong. setakat tu ja lens aku mampu zoom

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@syafiQakarim
wah hari ni kata-kata sangat cantik :)

♦♦orked♦♦ berkata... [Layan!]

wahhhh!!!

cantik! cantik! cantik!

Nabila Nadzeri berkata... [Layan!]

nak ulasan ke? google jela, kan senang
:)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@♦♦orked♦♦
tq wani :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nabila Nadzeri
la kau tak paham ka? orang nak sembang dgn kawan2 blogger la. nak tau siapa boleh eksplen dgn ringkas dan padan. if nak kena search google dgn baca nota fizik lagi baik rujuk buku lama kan

AtiEn berkata... [Layan!]

sasa :Waahh ! nk amik gmbr haiwan liar ... hu3

Fuziani JSR berkata... [Layan!]

Yang pastinya akak suka gambar ni... tapi kalau suh komen ttg teori... maaflah sasa, akak mmg x reti langsung....

white rose berkata... [Layan!]

teruk aku nak kerah kepala otak aku bab2 sains ni...
dah laa sains aku takat cukup2 makan ke...aku lak yg terlebih makan...

aduih...

serasa aku kaitannye dgn pantulan la...
mcm cermin, begitu juga sifat guli...
mengapa ia nampak terbalik sebab molikul2 guli tu bersifat cermin/kaca...

cube kau pecahkan guli itu, sure ade serpihan2 kaca kan...

so, serpihan2 kaca yg terbentuk itulah membentuk sebuah cermin...
bezanye dgn cermin dinding ia bersifat melintang (rata), manakala guli bersifat bulat & padat...

ok tak SAINSTIS WHITE ROSE bagi ayat...
miahaahahaha...

Aliff Azham berkata... [Layan!]

pantulan, angle yg sedia ada, and characteristic guli tu sndri yg bulat..ehmm mcm mne lah nk kaitkan, bru bpe bulan habis skolah -.-

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Fuziani JSR
tengs kak. ekceli saja buka topik pasal tu. sebab rasa pelik jugak

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@white rose
hahaha.. nakal betul. beginikah ayat kontrobesi? tapi cerita pasal cermin sfera tu masih boleh pakai la cik ros.

mcm saintis versi geografi ja :P

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Aliff Azham
ayat simpel tapi memang serba sedikit aku faham. gelas kaca yang cembung saling pantul dan menyebabkan bayangan terbias. agaknya mcm tu kan bro

*cimOt* berkata... [Layan!]

aku nak jentik je guli tu kasi golek..hahahaha

khas tuk ko SANTAPAN PAGI
dan CABARAN HARI AHAD

beaty berkata... [Layan!]

hye....santik baini sasa

Aliff Azham berkata... [Layan!]

haha agak nye mcm tu lah kot :)

FIFIEY LYCHEE MARATION berkata... [Layan!]

apa yang terbalik, terpantul, tersendeng, kita betulkan biar jadi rapi, aman dunia:D

saintifik tentang guli tu, reflection berlaku. ah, dunia moden skrg, benda yg tak terbalik pun boleh dibalikkan, guna editting software pun dh boleh ubah raut wajah org jd benda lain kn? btw nice piccas here.:)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Aliff Azham
haha.. orait agaknya. ekceli bila memandang menerusi guli besar tu boleh nmpk dunia terbalik tp tidak bagi bayang2 yang terpantul.

bayangan terbalik terhasil sebab shoot secara membongkong dan berdiri di belakang guli yg berada di atas meja. fuh, teori panjang, tiada yg perasan tentang ni. begitu la kisah foto abstrak

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@FIFIEY LYCHEE MARATION
haha.. ini lagi teori canggih. software tu boleh buat yg tak cun jadi cun. yang kawah berapi boleh jadi mulus landai

aibaks berkata... [Layan!]

bile la aku nak cukup duit nak sambar satu d3s ke.. huhu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@aibaks
peh, D3s harga sebijik kancil tu bro. boleh buat loan

Me CiK HanAn VioLeT berkata... [Layan!]

wah bestnye gambar...~~

Catherine- berkata... [Layan!]

gambar ibu jari ada x?`

ejai_ej berkata... [Layan!]

adeh.. terbaek bro.. B&W plak tu.. huhuhu... adeh.. lawa2...

Adzriel AB berkata... [Layan!]

nak amik gambar rimau boleh..jgn cameraman hilang, kamera je tinggal. ada buat blog lain just simpan koleksi je?

Faizal berkata... [Layan!]

such a great photo..:)