online counter

20 November 2010

37 Kisah Kehidupan

Erti kehidupan. Adakah harta kekayaan, keluarga, kesenangan, kesukaran hidup, keselesaan hidup atau keharmonian dan kebahagiaan? Luangkan masa dan renungkan.
Keluarga, keharmonian dan kebahagiaan sudah memadai agaknya? Aku seronok memerhati suasana di hadapanku ketika ini, kanak-kanak berlari-lari di tepi sawah padi di kala ibu ayah mereka sibuk menyemai padi. Ada kanak-kanak yang memancing, memberitahu ibu dan ayah ketika berjaya menangkap ikan. Si ibu malah melayan karenah si anak dengan bertanya saiz ikan yang berjaya ditangkap. Si ayah turut bergurau dengan sindiran. Masa mereka diluangkan bersama.

Pertama kali aku melihat aktiviti menyemai padi. Memanglah di mataku melihat pekerjaan begitu agak sukar tapi melihat gelagat mereka membuat aku merenung jauh. Kanak-kanak di sini memahami erti kehidupan. Harap suatu hari nanti mereka menjadi pembela ibu bapa mereka.

37 Komen:

Fello Ariza berkata... [Layan!]

insyaallah..

psstt... lawa giler gmbar..

tim berkata... [Layan!]

penat tau tanam padi...

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

cantik gambar..
teringat dulu2 masa ayah buat kebun sayur..suasana itu sama :). time flies..

kyle berkata... [Layan!]

kyle tekan 'like' utk gambar nie! :)

iQaChumel berkata... [Layan!]

salam.beb,lama aku x dtg.serious bz.
phm2 la student.huhu.yup..aku skong kau.aku pun sependapat mcm tu.
kehidupan tak bermakna tanpa ikatan kekeluarga yg harmoni.lengkap nye sesebuah kehidupan tu dengan ada nya kebahagiaan.kebahagiaan bukan bereti
kaya harta utk membeli segalanya.
tp kebahagiaan adalah kemesraan
yg terjalin antara semua.ishk...
ni da start nak bersastera ni =D

btw,selamat hari raya korban en sasa.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Fello Ariza
tengs bro.. aktiviti menskodeng orang buat keja. syok rasanya perhati gelagat manusia sambil berfikir

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@tim
betul tu timah, aku boleh nampak kepayahan tu. tapi agaknya diorang dah biasa. kalau aku yang buat mgkin 1 minit surender sudah

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nurr Kasih
maka jangan pernah lupa kenangan itu. akhirnya kita sebagai anak menjadi harapan dan pembela mereka suatu hari nanti.

aku belum berkesempatan memberikan kegembiraan kepada orang tua. maklum saja aku berada jauh

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@kyle
thanks kyle.. gambar biasa aja, meneropong orang buat keja :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@iQaChumel
its ok beb. aku pun tunggu aja apdet entri terbaru dari fuckinfren tu. hehe..

beb, hampir siap satu entri la komen ko. apa pun komen yg menarik :)

~NieZa~ berkata... [Layan!]

best jgak tngk gmbar2 yg ko ambk ni..
lawa2..(^_^)
sy ada kwn yg sma mnat sma ko ni..
mngkn kmu bole sling btukar2 pndpt psal minat kmu..hihi
atau mngknkah kmu sdh bknal..sbb sma mnat kn..
hiihihi
ni link blog dia..
:)

http://nurulkhairunie.blogspot.com/

MSS LaWLiET berkata... [Layan!]

Salam..

Di KM bukan tanam padi ni banyak kah juga? Macam Maghrib sudah ni gambar, hua2..

Ohya, aku sudah tag kau sebagai calon pemenang untuk aktiviti "GiveAway Domain fromMelRomeo.com".

Kau masuklah bawah ni baca pa barangnya tu, oho3..

http://msslawliet.blogspot.com/2010/11/giveaway-domain-from-melromeocom.html

ctpayong berkata... [Layan!]

ilmu tidak datang dengan senang...!

Khairy berkata... [Layan!]

peh...lawa beb gamabr ko amik. Respect la... Pengalaman kat sawah aku sendiri tak pernah. Bestnya kalau dapat perhatikan...=)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@~NieZa~
sudah tengok pic2 dia.. memang cun la. model2 pun cun. balik2 aku tengok model2 yang cun tu :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@MSS LaWLiET
di kawasan rumahku mana ada sawah padi. jalan raya tu ada la. ada padi pun x penah nmpk orang tanam padi.

aku pun befikir ni pasal domain. mcm suka2 saja main blog ni. :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ctpayong
betul kata kak tu. usaha jugak penting :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Khairy
tengs bro.. saja mengisi masa lapang. sesekali try la merenung gelagat manusia

Faarihin berkata... [Layan!]

smoga kanak2 itu memahami erti kehidupan..

best bila tengok bendang ni..

teringat masa pi perlis.. indah aje tgok sawah padi yang kehijauan tu...

Nasz berkata... [Layan!]

Haihhh. Malang sungguh. Aku tak pernah berada di kawasan sawah padi. Begini rupanya mereka menyemai.

Betul tu bro. Kehidupan tanpa keluarga yang mana bawa kita kenal dunia, sangatlah kosong. Sungguh tak faham kalau masih ada manusia yang membuang keluarga bila sudah senang.

biskut berkata... [Layan!]

kehidupan berbeda-beda pada setiap orang bagaimana mau menafsirnya dalam bentuk yang memuaskan..seringkali kehidupan itu ibarat pasang surut atau pusingan roda...Tapi yang penting kita sendiri mesti bahagia...

singAsong berkata... [Layan!]

Masa bersama keluarga adalah masa yang paling berharga. Saya suka kehidupan di kampung.. sangat relaxing ~

E.d.Y berkata... [Layan!]

wah..bestnya dapat tgk org menyemai

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Faarihin
kadang2 kesenangan buat mereka lupa. itu yang menyedihkan. ada yg sanggup buang keluarga demi harta

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nasz
ini jugak pengalaman kali pertama bagi aku :)

sempat merakamkan aktiviti mereka :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@biskut
betul tu bro. orang kaya pun bahagia jugak.

tapi ramai orang senang ada penyakit jantung dan tekanan darah tinggi. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@singAsong
suasana di kampung sangat berbeza dengan bandar. terutama udara & bunyi persekitaran :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@E.d.Y
memang best. masa ni sedang meneropong burung bangau. sambil2 memerhati aktiviti menyemai tu

Tommy Andre Nekkoy berkata... [Layan!]

I love the light in this photo - Well done

Fuziani JSR berkata... [Layan!]

Sasa... bila akak tengok pic tu, kenangan akak berputar kembali di zaman akak kecil dahulu... itulah suasana di kampung akak. Ketika itu, akak tidak merasakan keindahan suasana tersebut tapi saat ini..... air mata mengalir tanda kesyukuran kerana akak melalui detik2 yang sangat berharga.. yang mungkin tidak dilalui oleh orang lain..

nurin adilla berkata... [Layan!]

waaaaaaaaa...............
apa nama tempat ni.....kalau awin pi sana bawak awin kesini boleh bah?
hehehee

Siti Mashitah Saidin berkata... [Layan!]

canteknya!~

Dayana Nasir berkata... [Layan!]

cantik je dapat tengok kehijauan ni.
barulah boleh buat2 insap skejap.

Mahira's Photography. berkata... [Layan!]

Sangat sangat cantik bro. :) :) :)

rindu pulak kampung tgk gambar ni...huhuhuhuuu... :'(

nurul berkata... [Layan!]

amek tag ye..hehe

NekochanMiruku berkata... [Layan!]

haiii... siok pla blog ko ne... folo suda... hehe

Cayril Ikhwan berkata... [Layan!]

sebijik beras..ibaratkan setitis peluh petani....