online counter

04 November 2010

35 Dunia Macro, Super Zoom dan Macro Lens

Ramai Otai kamera mementingkan ketelitian (sharpness) subjek dalam menggambar. Ketelitian biasanya akan difokuskan pada mata subjek. Kalau kabur, rasa gambar dah gagal di situ.

Untuk menunjukkan ketelitian, aku tertarik untuk membandingkan dengan hasil gambar Macro. subjek yang sangat kecik la katakan.

Gambar lalat yang aku ambik dengan superzoom T. AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) Macro

Yang di bawah ni pulak hasil daripada Macro lens cousy Shatra. Klik untuk nampak gambar serprais di bawah ni
Gambar serangga dengan T. SP AF 90mm f/2.8 Di Macro
Tengok tu, betapa cun bulu roma kaki kumbang dengan Macro lens. Walaupun lalat tu kecik sikit daripada kumbang tu tapi apa hal pulak aku pakai focal length 270mm dia pakai 90mm  tapi kumbang dia jauh lebih besar? Ok, aku ingat ni la kelebihan Macro lens yang boleh close up lebih dekat banding lens lain. Aku penah layan Macro lens ni, hujung lens dekat seinci dengan subjek pun masih boleh fokus. sebab tu teliti jugak. 

Zoom lens pulak kalau dah dekat sangat dah tak boleh fokus. Kena undur dan undur. Cis! payah betul. Kesimpulannya, nak ambik gambar Macro wajib ada Macro lens khas jugak. Alahai...

p/s: jangan terpengaruh sangat dengan hasil gambar macro aku tu, aku setahun jagung, bab macro aku failed. Terai aja tu, agaknya cun sikit bila orang terer walau pakai zoom. Tapi fakta memang macam tu, wajib ada Macro Lens untuk hasil yang cun.

35 Komen:

hasrul hassan berkata... [Layan!]

salam ...
hmmm alangkah bestnya kalau ada macro lens, tapi buat masa ni banyak subjek yang di luar zon macro, kalau pencinta alam yang tegar, wajib ada ni lens macro.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@hasrul hassan,
yup brader, bergantung dgn specialize kita jgk kn. kalau boleh, nak semua jenis lens tp byk benda lain kena fikir bajet jgk

♦♦orked♦♦ berkata... [Layan!]

abg sarip!!!

meh datang johor feb2011..
akak sy kawen.. jemput la dtg.. hehe

p/s: saje tuka name.. bikin propaganda.. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@♦♦orked♦♦,
tgk la kalau ada rezki. geng2 ko dulu dtg jgk ka? sekali aku dtg jadi alien di situ.

walaupun dah tukar nama masih kenal jugak :)

ejai_eda berkata... [Layan!]

adeh... berdarah mata aku tengok macro.. huhuhu.. tabong2... cepat la ko penuh.. nak sambar macro sebijik.. huhuhu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ejai_eda,
oh tabung.. hehe.. tak payah gopoh rasanya

afzan berkata... [Layan!]

macro ke telefoto, macro ke telefoto?
ke wide lens? argghh.. pening2..haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@afzan,
oyeahh.. pilih dia.. haha..

katakan tele bila minat meneropong,
katakan macro bila sangat minat dunia macro
katakan wide bila ingin luaskan pemandangan

Syam berkata... [Layan!]

Wah...
Mantap2! =)

Cayril Ikhwan berkata... [Layan!]

lens macro..aduh...tak da modal lagi....

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Syam,
pic pertama tu konpem tak mantap. pic kedua tu mmg mantap. tp yg tu cousy aku yg ambik. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Cayril Ikhwan,
kayuh perlahan2 bro. utamakan benda penting dulu

diana berkata... [Layan!]

mahal la benda makro2 ni....
sekarang ni akak pakai
kamera enpon je pun..
kalau ada duit tak nampak lak kamera2 ni..nampak poh kong dan habib jewel je..hahah...

nurin adilla berkata... [Layan!]

kalau amik pic jerawat, mesti nampak ulat senang menari2 kan???
hehehehe

Faarihin berkata... [Layan!]

cantik serangga tu..

bila lah nak ada lense micro ni..

apa2 pun dah tersenarai jadi pro juga ni.. huhuhu..

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

cantik btl pic yg guna lens makro..yg pakai zoom tu pun nice..tak sampai thp aku ke situ lagi hehe.
aku pun dh konfius mau angkat lens apa.. makro?potret?zoom?wide? haha...last2 masih setia dgn kit lens.

practice make perfect ngee~.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@diana,
huh.. baru nak kata pasal habib jewel kak diana dah jawab awal2. hehe..

pelaburan wanita la katakan

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@nurin adilla,
jom teropong jerawat awin. nak tengok ulat berdangdut di situ

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Faarihin,
cousy la agaknya boleh tersenarai pro dah. aku bab macro ni belum lagi. bukan takat macro semua yang lain pun aku merangkak lagi. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nurr Kasih,
tengs. untuk gambar landskap, pakai kit lens pun best jugak sambil benda tu ringan aja. bak kata otai semuanya bermula dengan bakat, pelukis tanpa mewarna, pakai sebatang pensil pun boleh melukis dgn cantik

Munira Kirana berkata... [Layan!]

melawat kamu di sini ;)
wah... macro yg seksi dan hebat... weee... anda hebat...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Munira Kirana,
no la, aku tak hebat. nak bandingkan pic yg aku ambik dgn pic cousy pic yg kedua tu. tgk la pic kedua tu

Syam berkata... [Layan!]

Hish
1st pic pon dah macam tu
Dah byk nnt konfem lg mantopp =)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Syam,
hah, ni bukan 1st pic. berkali2 try jgk ni. haha..

aku mksudkan pic kedua dlm entri ni yg buat aku tertarik. klik baca lagi utk melihat pic kedua. hehe

freakystar berkata... [Layan!]

blog anda best..
sungguh kacak lalat tersebut. :D

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@freakystar,
terima kasih kepada anda kerana sudi memuji pic orang baru seperti saya

freakystar berkata... [Layan!]

o..sama2.
teruskan usaha..gambar tersebut cantik.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@freakystar,
terima kasih sekali lagi saya ucapkan buat saudara kaler merah

haidi takeAfoto berkata... [Layan!]

perghh bro..byk btul lense bro...aku xmampu lagi nak beli lense tele la macro la..lenjan dulu ape yg ade...

bape harga 18-270 tu ??

cun yg macro tu..orait la macro kumbang tu..dah superb dah tu..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@haidi takeAfoto,
pelan2 kayuh bro..

18-270 tu dlm 2ribu. 90mm dlm seribu4 lebih.. 90mm tu cousy punya, sepupu aku. kumbang tu cousy yg snap

Mahira's Photography. berkata... [Layan!]

great photos :) Love the 2nd one :D

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Mahira's Photography,
ya, dats ma cousy's shot :)

Shatra berkata... [Layan!]

Salam semua kekawan...rasa terpanggil jg utk mencoretkn sst setelah membaca bait2 komen n saranan kekwn sekalian..ringkasnya cam ni..bg sya nak ceburi dunia macro harus mula dr subjek still life dulu, sbbnya subjek kekal n x gerak2 n senang la nak adjust kepala lens n body kamera kan..lama2 try benda kecik2 lg..lg lama aahh try plak insect pasti kekawan perasan peningkatan skill n hasilnya...maaf klu info kurang jelas

Shatra berkata... [Layan!]

Tahniah n syabas utk Sasa yg punya komitmen n usaha yg jitu ceburi seni dalam hobi ni...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Shatra,
haha.. ok bos, berlatih lagi :D