online counter

19 November 2010

34 Adakah Qurban Bersama Bangau?

Menyambut Raya di tempat asing memang tak best. Kemarin Raya Aidiladha macam tak raya saja. Jiran tetangga sedang sibuk meneruskan aktiviti seperti biasa, menanam padi. Maklumlah di sini mereka bukan Muslim. Sambutan perayaan kita berlainan.

Maka aktiviti di waktu petang akhirnya lepak perhati burung Bangau di paya berdekatan.
Itu dia gambar gagal hasil daripada Tamron 18-270mm yang aku sengaja uplodkan. Sempat ambik yang sharp jugak dengan jarak yang lebih dekat tetapi tak menarik  seperti ni yang mana si Bangau berjaya mendapat habuan di situ. Kualiti superzoom lens ni kurang bila jarak zoom jauh sangat.

Gambar-gambar gagal ni menyebabkan hatiku berkobar-kobar untuk mendapatkan benda ni, telephoto lens Canon EF70-300mm f/4-5.6 IS USM. Gambar pasti teliti dan halus mulus dengan lens ni.
Namun bila ku rujuk, apa dayaku RM3470. Oh, Encik Canon, mengapakah kau seksa jiwaku?
p/s: alternatif Canon EF75-300mm f/4-5.6 III USM dengan RM880 tanpa IS memerlukan otot lengan yang tegap. Ada berani?

34 Komen:

Cayril Ikhwan berkata... [Layan!]

belut kan bagau tu makan ...kalu buat sup belut ..sodap tu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Cayril Ikhwan
haha.. yang tu adalah cacing besar.. sempat aku tgk cacing tu mengeliat bila jadi mangsa si bangau

E.d.Y berkata... [Layan!]

idaman aku jugak tu bro...

kalau xde IS, mau kejung tangan aku pegang camera..haha

kreatifbuzz berkata... [Layan!]

Tabik la ngn bangau tuh! haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@E.d.Y
haha.. terutama kalau low light. pic asyik nak blur aja. lagi kalu subjek nak gerak2 pulak masa tu

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@kreatifbuzz
tu la pasal, ikan pun dia boleh apatah lagi cacing yang lembab tu

haidi takeAfoto berkata... [Layan!]

aku pun nak angkat tele gak..tp baget xde lagi..70-300 mmg bez..jom beli same2..kot2 dpt murah lagi..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@haidi takeAfoto
arrr.. aku surender.. hajat nak tukar body 60D pun belum tercapai..

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

cantik dah bagi aku hehe..keep it up.

klu x ada IS, knp memerlukan otot lengan yg tegap?? mean manual ye zoom lens tu? maklumlah kami ni nikon :).

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nurr Kasih
IS tu Image Stabilizer. Nikon disebut VR kan. Tamron VC. Sigma OS kalau tak silap.. Canon ada lens terbaru yg dipanggil Hydbrid Stabilizer. Stabilizer yang kira hebat la jgk :)

Nurr Kasih berkata... [Layan!]

oo mc tu ka? tq2 atas info :)

Ain Atika Zailani berkata... [Layan!]

hahahha...sabar la ye..benda cantik memang mahal...hhehe...

Izzuddin Fauzi berkata... [Layan!]

Weh.. besnyer jd cm ko... Kemera power... Ak da gak amik gbr n guna la tuka ISO skit2... Tu pn lens biasa+kualiti pn brpe mp jer... = kamera digital...

Fuziani JSR berkata... [Layan!]

Cantik jer bagi yang tak tahu seperti saya ni....

biskut berkata... [Layan!]

masih boleh dikira hebat tuh Sasa...beruntung ada kamera hebat macam tuh.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Ain Atika Zailani
apa boleh buat. terpaksa bersabar melayan kekecewaan. haha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Izzuddin Fauzi
kadang2 kamera digital pun boleh menghasilkan pic yang menarik jika mempunyai bakat. biasanya dikaitkan dengan permainan angle view :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Fuziani JSR
tengs kak, agaknya la. tapi tidak seperti yang aku mau. ketelitian tone bulu2 tu, aku mau ada benda tu.. haish, mengarut lagi. hehe

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@biskut
tengs bro, kadang2 ada kawan pakai kamera dgital yang biasa boleh hasilkan pic yg boleh buat orang kata wow. tidak semestinya memakai benda canggih. tapi bakat tu. agaknya aku masih kurang benda tu. maka terpaksa bantuan kecanggihan

apa yang aku mau adalah menghasilkan pic yg boleh buat orang kata wow.

birakbatu berkata... [Layan!]

btw bro.. ko orang mana?? stay mana skarang?? sudah kawin ka belum?? agak2 kalau ada 1juta dalam tangan nak buat apa?? proton inspira ok tak dari lancer??

buat masa ni tu saja aku mau tanya.. lenkali aku tanya lagi :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@birakbatu,
cis, macam polis aja.. aku malas mw jawab ni soalan banyak. org sabahan ni

Elnetthra Folly E.L berkata... [Layan!]

nice blog.singgah n follow u..

birakbatu berkata... [Layan!]

urang sabah ka jua? adididiidddddii.. urang kita bah jua rupanya.. hahahaaa..

Nasz berkata... [Layan!]

Wallaaaaaaaaaaaaaah! Superb arhh gambau.

Fello Ariza berkata... [Layan!]

hebat siyut ambek gambar

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Elnetthra Folly E.L
thanks, nanti aku ronda blog ko jugak. ala-ala pemantau

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@birakbatu
kompem la, tu ada tayang badge sana sidebar

dayya dayyanna berkata... [Layan!]

eyyuw...
cacing tu sengsara. sian dia.
hahha.
oh my, kamu perlu declare kamu ini pencinta alam la sasa.
cantik okeyh? :)

vavakadiva!
haha

Tommy Andre Nekkoy berkata... [Layan!]

some must die, so that other can live. well done and a great action picture

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nasz
hehe.. tengs naz. walaupun tidak seperti yang aku idamkan :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Fello Ariza
penat aku tunggu bangau ni dapat habuan. ala-ala orang dokumentari pulak

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@dayya dayyanna
agaknya aku dipengaruh dengan tayangan tv dokumentari. thanks..

vavakavida :)
apa tu?

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Tommy Andre Nekkoy
thanks, I try my best

Mahira's Photography. berkata... [Layan!]

Uinah, I love this pic! :D :D :D smart smart smarttttt :) :) :)