online counter

30 Oktober 2010

20 Ilmu Menjadi Laju

Kali ni aku nak kongsi mantera untuk berlari laju pulak. Ilmu ni sangat mudah bila dah amalkan mantera pasti akan terasa perbezaannya. Tapi sebelum tu kau tengok budak Carl ni dulu. Nampak tu hayunan tangan dan kaki laju macam Son Goku dalam cerita Dragon Ball.
Gambar tu sebenarnya sekadar hiasan aja. Tak lah laju mana, ekceli Gambar Eksyen yang dah aku hasilkan guna mode Shutter. Kononnya Slow Shutter 1/40 per saat untuk menunjukkan motion. Gambar ni seriusly tak perfect, dah aku ni tak terer. Otai kamera mesti kutuk aku banyak-banyak ni. 

Titik fokus aku sepatutnya pada muka subjek tu, tapi sebab aku lembab sikit, aku fokus kat badan saja. tu pasal yang muka ada blur sikit. Ringkasnya aku pakai 1/40, ISO100 

Ok, akhir sekali aku akan menunjukkan mantera untuk menjadi lebih laju. Sebelum tu nak pesan, kalau nak jadi laju kau kena yakin dengan ilmu ni, paham? Manteranya mudah saja. Bunyinya macam ni, "kau boleh aku pun boleh" atau "saya boleh, yakin boleh". pastikan ada perkataan boleh dan ada semangat keyakinan sekali. Mesti lebih laju berbanding sebelumnya. Lupa nak bagitau, kat TV pun selalu ada sebut benda ni. Selamat mencuba.

p/s: mesti ada yang menyumpah aku. "Cis, mantera macam celaka!". Minta mahap jangan sumpah aku


20 Komen:

Nik Nur Izzati berkata... [Layan!]

nak sumpah jugak.
haha
cis, mantera mcm hape. budak 2 tahun dah selalu guna daaa.

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Nik Nur Izzati,
alahai, sekadar nak ingatkan balik la. mesti ko dah lupa tu

Syam berkata... [Layan!]

Serius aku suke mantra tu. Hehe

nurin adilla berkata... [Layan!]

hahaha....mcm biasa.....budak ni ada abang tak? yg atas umur...hahahaha

p/s: komen tak kaitan dgn tajuk lgsung, mklumla, mana reti bab2 amik gmba ni...huhuhu

Catherine- berkata... [Layan!]

budak tu anak angkat ko yang pertama ka?

>___<

kesian budak tu jadik bahan..
ko niii....

;p~

si biskut berkata... [Layan!]

aku pon ada ilmu laju jugak bro..tapi bukan laju lari..benda nie simple jer,cuma perlu hayunan tangan yg betul2 kemas dan persediaan tak perlu rapi sangat,cuma sila kena betul..
ilmu laju makan bro...

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Syam,
tengs bro, terus mengamalkan ok :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@nurin adilla,
kalau tak tau boleh kutuk aja part mana yg buruk. hehe..

awin dia anak sulung la

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Catherine-,
anak angkat? haha.. bukan bahan, aku nak kasi femes dia la. mana la tau ada zine yg ambik dia jadi model lari2

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@si biskut,
alahai, ada masalah dengan teknik ko tu bro, tidak boleh diamalkan selalu kecuali ketika anjuran pertandingan makan

Akur0 Chan berkata... [Layan!]

hahaa,mantera mmg xleh blah~tp seyes,okey la jgk nih..dr aku yg mmg zer0 sal cam mahal2 nih..hahaha

ctpayong berkata... [Layan!]

kak ct lom terror sgt..tapi mcm mantera awk kata..org lain boleh, kak ct akan cuba sampai boleh.

i will try my best...thnx.

adois

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@Akur0 Chan,
layan mantera pun boleh :)

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@ctpayong,
aku tak terer jugak kak. kita sama-sama la amalkan mantera tu :)

haidi takeAfoto berkata... [Layan!]

hahah bez mantera..nti aku try..bkesan ke x..pkai panning pn leh gak nk tunjuk motion..klu shutter slow, focus point btul2 tepat kt kepala bdk tu pn xkn leh dpt btul2 sharp aku ase..

mcm ko buat panning kt kete waja tu pn klu buat kt bdk ni kompem lg lawa...keep it up..aku pn xterrer gak..tgh2 blajar gak..same2 la kite share2 ilmu yg ade..

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@haidi takeAfoto,
tengs bro sudi respon.. try la mantera tu. dalam lagu pun ada tu. hehe

nurin adilla berkata... [Layan!]

kalau mcm tu....pakcik2 dia ada tak? hahaha

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@nurin adilla,
pakcik dia dah kawen. ko nak dimadukan ok jugak

diana berkata... [Layan!]

tapi mantera tu kalau cakap je sejuta kali pun
tapi kaki berat nak begerak..
tak jadi jugak..
heheh

Sasa Al-Sharif berkata... [Layan!]

@diana,
sebab tu agaknya kena ada yakin jugak :)
yang ni mantera tipu. hehe